Norske bensinstasjoner har i det stille innført en ny metode for å flå norske
bilister.
Publisert 06.03.2014 kl 11:19
Oppdatert 06.03.2014 kl 16:04
Tradisjonelt har det vært en pristopp på bensin hver mandag.
Men nå har bensinkjedene «snikinnført» en ny pristopp hver torsdag. Dermed
opplever norske bilister at bensinstasjonskjedene krever dem for ekstra
betaling to ganger i uka, og kjedene skummer fløten:
De har hatt en betydelig økning i fortjenesten de siste årene, og tjener nå
klart mer enn sine kolleger i for eksempel Sverige.
Dette framgår av en ny rapport fra Konkurransetilsynet.
Tilsynet har hentet inn tall fra 2031 betjente og ubetjente stasjoner over
hele landet i perioden 2005 til 2011.
I tillegg er utviklingen i Norge sammenlignet med priser og fortjeneste i
Sverige.
– Resultatet fra undersøkelsen viser at bruttomarginen i det norske
drivstoffmarkedet har økt betydelig fra 2005 til 2011, forteller
konkurransedirektør Christine Meyer.
– Bruttomarginen er også på et høyere nivå enn i Sverige. I 2011 var
forskjellen mellom Norge og Sverige på 660 millioner norske kroner.
Årsaken til at norske bensinstasjonskjeder har hatt denne betydelige økningen
i fortjenesten, er først og fremst den nye pristoppen på torsdager.
– Den viktigste forklaring på økningen i marginer, er at det nå er to dager
der prisene er høye, sier prosjektleder for rapporten Jan Petter Fedje.
Denne økningen i prisene har skjedd uten at norske bilister i særlig grad
fyller mindre på torsdager og fredager.
– Kunnskap og bevissthet rundt prisene er viktig for å sikre god konkurranse i
drivstoffmarkedet. Vi ønsker med denne rapporten å bidra til at bilistene
fyller på dager det er billigst. Søndager og mandag morgen er de billigste
tidspunktene, sier Fedje.
Bensinrapporten som ble publisert torsdag(!) er en del av et langsiktig arbeid
med å overvåke og bedre konkurransen i drivstoffmarkedet.
– Konkurransetilsynet ser på hvordan det kan bli lettere å etablere seg for
nye aktører, sier Meyer.
– Et eksempel på dette er tilgang til depoter. Vi vil også vurdere kjedenes
prissetting til den enkelte stasjon for å se på om dette har noen uheldige
virkninger på konkurransen.
Konkurransetilsynet vil også gjennomføre en streng strukturkontroll.
– Selskapene Statoil og Shell er derfor pålagt utvidet opplysningsplikt for
oppkjøp, sier Meyer. (ANB)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar