Elbiler som står i kolonne på fjellet kan risikere å bli
stående i flere timer før det skjer noe - og risikerer da å gå tom for
strøm. Nå vurderer Statens vegvesen hvordan de best skal håndtere
elbilene på vinterfjellet.
Snart kan elbilene få forkjørsrett over fjellet også
Kan sette hele kolonnen i fare.
Den norske bilparken går akkurat nå gjennom store
forandringer. Andelen av elbiler øker nærmest eksplosivt - og vi nærmer
oss 50.000 raskere enn de aller fleste hadde våget å spå.
Men
i et land som Norge, med en rekke fjelloverganger og stedvis langt
mellom mulige
ladestasjoner, innebærer dette også en del nye hensyn å ta
når det kommer til avvikling av trafikken.
Akkurat
nå jobbes det med en ny instruks for kolonnekjøring på vinterfjellet -
og spørsmålet der er om elbilene skal vinkes forbi vanlige biler, ifølge
sognavis.no.
Snart klar
Den nye instruksen blir klar en av de nærmeste dagene, og vil så bli sendt ut via Statens vegvesen
til de mange operatørene på fjellet.
Seksjonsleder i Statens vegvesen Region Vest, forteller at instruksen ikke er helt ferdig enda.
– Men ledermøtet i direktoratet skal ha den på bordet om få dager, legger han til.
Sjåførens ansvar
På spørsmål fra Sogn Avis om det ligger i kortene at elbiler vil bli hjulpet frem i køen svarer
Haaland at dette er et spørsmål de vil ta stilling til.
Han
minner om at det er sjåførens fulle og hele ansvar at kjøretøyet kommer
seg over fjellet, og at elbileiere må være klar over alvoret forbundet
med å begi seg ut på vinterfjellet.
– På den andre siden er det føreren av brøytebilen som har siste ordet, påpeker Haaland.
Mer nærliggende med elbilforbud?
En
kolonne kan fort bli stående i halvannen time uten bevegelse - og en
elbil som går tom for strøm på grunn av den manglende progresjonen, kan
bli en fare for hele kolonnen.
Haaland synes det virker urimelig at en skal utstyre plassene for kollonnestart med ladefasiliteter.
Sogn Avis spør også om det er mer nærliggende å tenke seg et forbud mot elbiler på fjellet om vinteren.
– Det blir vel litt drastisk. Da finnes jo også elbiler med stor kapasitet, svarer Haaland på dette.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar