tirsdag 13. januar 2015

Hvorfor tar det så lang tid?

TAR TID: Trygve Stien er ansvarlig for vedlikeholdet av 1200 bruer i Telemark. At Breviksbrua holdes stengt i to år for å rehabilitere bærekabler og sette opp nytt rekkverk har skapt reaksjoner.

– Hvorfor tar det så lang tid?

BREVIK: Han har fått en del telefoner, brusjef Trygve Stien i Statens vegvesen. De fleste lurer på hva det er som tar så lang tid. 
 
Publisert 13.01.2015 kl 13:00 Oppdatert 13.01.2015 kl 13:01

TROSVIKVEGEN BRU: Det arbeides ikke bare på Breviksbrua, men den lille brua rett utenfor tunnelen på Furulund, Trosvikvegen bru, får også nytt rekkverk og vedlikehold.


Trafikken over Breviksbrua går i ett felt mot Bamble. De som skal til Brevik, Heistad eller Porsgrunn må ta veien om Grenlandsbrua. Gående får forsere brua i det som tidligere var sørgående kjørefelt.
– Vi begynner arbeidet med nytt rekkverk på oppstrøms side nå i januar, forteller bruansvarlig Trygve Stien i Statens vegvesen.

Foreløpig har det meste gått etter planen, men spenningen stiger for brusjefen, ettersom bruas krumming, riksantikvarens fredning, og to meter lange elementer av rekkverk skal gli sømløst sammen.

– Ting tar tid når det skal spesialbestilles, brua krummer, og hver del er unik, forteller Stien.
Kritiske røster hevder bruarbeidet går for sent, og at vegvesenet ikke har nok folk i arbeid. Hva gjør de egentlig i de to årene Breviksbrua er stengt, og 10 000 bilister daglig må finne seg en annen rute til jobb, handel og fritidsaktiviteter?

– De siste ukene har det vært lite folk som har arbeidet på brua, det er helt riktig. Men samtidig arbeides det under brua, med å lage ei ny kabelbru, så det er folk i arbeid her hele tida, forteller Stien.

PUSLESPILL
– Når vi holdt på med kablene over brua var det mye arbeidsfolk her, nå er det mindre, og det blir færre.

Vi kan ikke sette på flere folk enn hva det er kapasitet til, men vi vil ha to lag i arbeid fremover. Arbeidsmessig ble den største delen unnagjort fra mars til november i fjor, forteller Stien.

Fordi alt må gjøres i riktig rekkefølge, nytter det ikke å smelle opp et nytt rekkverk, og begynne fra hver sin kant. Det spesialbestilte rekkverket krever at hvert element må pusles på plass før et nytt kan komme opp.

Da TA besøkte brua ble det boret nye hull i bakken for de nye rekkverkene.
– Totalt skal 1600 meter rekkverk opp, vi skal bygge en ny trappenedgang fra brua ned til Brevik, koble til nye flylys, og nye lys i forhold til farleden.  
Uværet Nina sørget for å ta knekken på én av lysmastene i helgen som var.

Som bruansvarlig er Trygve Stien vant til å få en del kritikk, men synes ikke det stormer så fælt rundt Breviksbrua. Ei stengt Porsgrunnsbru senhøstes var verre.

– Vi får en del kritikk for at det er stengt. Da kan vi bare oppfordre til andre kjøreruter, eller å reise litt tidligere eller senere enn vanlig for å unngå rushet. Ellers kan man jo ta sykkelen eller gå. Det gjelder jo å tilpasse hverdagen, sier Stien.

KLATRESIKKERT
Jobben på brua mellom Brevik og Stathelle er den største han har ledet. Totalt har han vedlikeholdsansvaret for 1200 bruer i Telemark.

Fjorårets budsjett var rekordhøyt med 121 millioner totalt, vanligvis er potten på 50–60 millioner, forteller Stien. Over Brevik henger brua med en prislapp på vedlikeholdsarbeid tilsvarende 65 millioner kroner.

Det durer når borene setter spor i betongen. Over det nye rekkverket skal det festes nok et 1 meter og 20 centimeter høyt rekkverk. Den totale høyden ender på 2,4 meter, og skal være klatresikkert, etter ønske fra politi og naboer.

Arbeidet er risikofylt, når rekkverket fjernes er det 40 meter med fritt fall ned i Breviksstømmen. 
– Det ryktes at brua åpnes tidligere enn antatt?
– Brua skal åpnes for vanlig trafikk senest i november 2015. Det er god framdrift.

Vi vet litt om hvordan vi ligger an, og det kan hende vi blir raskere ferdig, men vil avvente å se hvordan det går med arbeidet utover vinteren. Jeg er optimist, til tross for vind og uvær, sier Trygve Stien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar