torsdag 14. november 2013

Mulig ekstremvær


Snøvær på fylkesvei 33 i Etnedal i Oppland nylig. Det ser imidlertid ut til at det virkelig vinterværet lar vente på seg i Sør-Norge. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

Mulig ekstremvær – men vinteren lar vente på seg

Fredag til lørdag ventes mulig ekstremvær flere steder. Fra nord i Nordland til Finnmark varsles sterk storm, mens det er ventet ekstreme nedbørsmengder fra Sør-Salten til Sogn og Fjordane.

Samtidig ser det ut til at det virkelige vinterværet foreløpig uteblir, iallfall i Sør-Norge.

Meteorologisk institutt har sendt ut varsel om mulig ekstremvær, noe som blant annet innebærer at situasjonen er under økt overvåking. Folk bes samtidig følge med på TV, radio eller nett for nye meldinger om været.

Det er et lavtrykk som natt til lørdag passerer utenfor kysten av Nord-Norge som gir det dårlige været.

– Dette gir sterk vind fra nordlige Nordland til Finnmark, med lokalt kraftige vindkast inn over land. I tillegg ventes store nedbørsmengder i form av regn fra Sogn og Fjordene til og med Helgeland, lyder varselet.

Lengst i nord ventes sørvestlig og senere vestlig full til sterk storm på 25-30 meter per sekund, lokalt med kraftige vindkast.

For områdene sørover ventes store nedbørsmengder fra fredag ettermiddag til lørdag formiddag. Det dreier seg om så mye som 60 til 100 millimeter nedbør i løpet av 12 til 18 timer.

Landets største


FORNØYD: Butikksjef Espen Hagen er storfornøyd med oppmøtet av kunder på åpningen av landets største sportsbutikk. (FOTO: CORNELIA)
Viser bilde 1 av 5 bilder
Neste bildeForrige bilde

Landets største sportsbutikk har åpnet

Klokken 10.00 i dag åpnet Norges største sportvarehus i Porsgrunn. Butikksjef Espen Hagen er storfornøyd med alle rede lange køer i kassene.


 – Det var stappfull utenfor med kø lenge før vi åpnet og det er helt fullt med biler på parkeringsplassen, sier butikksjef Espen Hagen storfornøyd.


I dag sto mange forventningsfulle kunder utenfor den nye sportsbutikken i BEHA-kvartalet i Porsgrunn. Klokken 10.00 åpnet endelig varehuset som skal være det største i hele Norge. Butikken er utvidet fra 3000 kvadratmeter til 6000 kvadratmeter og er over to etasjer, med kafé i andre etasje.

– Vi har gjort aboslutt alt selv, både bygging og innredning. Det har vært hektisk med lange dager, men vi har fått det til, sier Hagen.

– Helt unik

Den enorme sportsbutikken er en privat bedrift som blir drevet av lokale eiere. Mot nyåpningen skal alt av som er av jobb og planlegging blitt gjort av de ansatte og eierene selv. Dermed lover de et unikt preg på butikken og merkevarer til gunstige priser for kundene.
– Det er ingenting i landet som ligner på vår butikk. Den er helt unik, skryter butikksjef Espen Hagen og som alle butikksjefer påstår han at de skal være ekstra billig, ekstra gode på service.

Topp for kundene

I 15 år har G-Sport hatt tilhold i BEHA-kvartalet, og like lenge har Hagen vært butikksjef.
– Du tror ikke dere er i overkant ambisiøse når dere satser så sterkt i Porsgrunn?
– Som kunde hadde jeg vært superfornøyd, og både for befolkningen og kommunen er det topp å få Norges største sportsbutikk her, sier han.
– Hva med XXL på Alnabru i Oslo. Er du sikker på at den ikke er større?
– Ja. Den er på rundt 4.500 kvadratmeter, svarer han kjapt.

Satsing på sykkel

Hagen kan avsløre så mye at hele andre etasje blir satt av til klær.
– Det selger vi veldig mye av, folk er veldige til å trene her i byen, sier han.
Nesten 50 prosent av omsetningen er klær. Med ny og større butikk har G-Sport tatt inn en del nye produkter. Blant annet en større satsing på friluftsliv og sykkel.
– Vi har utvidet sykkelverkstedet, og satser enda mer på den biten, lover han til alle sykkelfrelste.

Mange konkurrenter

Konkurransen om kundene blir stor, men den konkurransen frykter ikke Hagen.
– Det blir MX Sport på Myren, Stathelle og Porselensfabrikken, svarer Hagen på spørsmål om hvilke butikker som blir de største konkurrentene.
– G-MAX også til en viss grad, men vi er jo i samme familie.
Det er bare et år siden Hagen utvidet sist. Da overtok han flaten Europris hadde før de la ned. Litt etter la også Skeidar ned driften i BEHA-kvartalet.
– At ikke andre har fått det til her borte er en gåte. Vi er veldig fornøyde med plasseringen, avslutter Hagen.

Børsen

...
Seadrill-aksjen var opp 1,4 prosent torsdag formiddag. Foto: Seadrill/ANB/Arkiv

Børsen gjorde et byks

Hovedindeksen spratt opp nesten 1 prosent da Oslo Børs åpnet torsdag.
Publisert 14.11.2013 kl 10:02 Oppdatert 14.11.2013 kl 10:16
Den flatet raskt ut, og etter en halvtimes handel lå indeksen på 539,82 poeng, en oppgang på 0,9 prosent.

Av de 53 selskapene på indeksen, var det bare to som startet dagen med kursfall: Gjensidige (-0,3 prosent) og Veidekke (-2 prosent). Blant de mest omsatte aksjene var det derimot bare oppgang å spore.

DNO International var vinneren blant de største, med en kursvekst på 3,1 prosent. Også Seadrill (+1,4 prosent), Telenor (+1,2 prosent) og Marine Harvest (+1 prosent) bidro med vekst over gjennomsnittet.
Oljeprisen lå torsdag formiddag en kvart dollar høyere enn kvelden før. Nordsjøolje koster 107,23 dollar fatet, mens amerikansk lettolje omsettes for 93,80 dollar.

De toneangivende børsene i resten av Europa hadde også en god start på dagen. I Frankfurt er DAX-indeksen opp 0,9 prosent, mens Londons FTSE 100 stiger med 1 prosent. Vinneren er CAC 40 i Paris, som er opp 1,2 prosent. (ANB-NTB)

REC

...
REC-boet mer om kutt i eiendomsskatten. Foto: Arkivfoto

Vil betale mindre skatt

Konkursboet etter REC Wafer AS i Porsgrunn vil ha satt ned eiendomsskatten og har bedt kommunen om ny takst.
Publisert 13.11.2013 kl 18:21 Oppdatert 13.11.2013 kl 18:21



Et dokument i saken er unntatt offentlighet av Porsgrunn kommune, men av postjournalen går det fram at kommunen har engasjert advokatfirmaet Frøstrup Løitegaard til å håndtere saken juridisk. 

REC betaler drøyt fire millioner kroner i året i eiendomsskatt til Porsgrunn kommune. Summen er basert på en takseringsmetode for bygg og innhold.

Nå er REC konkurs og maskinene fjernet. Dermed foreligger et annet grunnlag for taksering av RECs gamle bygninger og utstyr.

Advokatfirmaet Frøstrup Løitegaard har tidligere kjørt flere saker for Porsgrunn kommune der det har vært tvist om eiendomsskatt.

Skattetakstnemnda i Porsgrunn hadde møte onsdag der spørsmål

Soul Teens

...
Ffv.: Ingvill Hågensen, Camilla Fagermo, Katharina Schick og Oda Emilie Øystese. 2. rekke fv.: Silje Fugletveit, Natalie Bjerke Roland, Lone Gundersen og Ingeborg Anette Moen. Bfv.: Nora Kristine Lyngmyr Paulsen, Miriam Trovi og Joanne Mari Lelle. Her før de finpusser på musikalen de framfører i Langesund kirke tirsdag. Foto: Tom B. Hansen

Soul Teens med sin første musikal

Grenland Soul Teens er klare med sin første musikal noen gang. Og de 12 sangglade ungdommene kjører sin egen prosess fram mot forestillingen.
Publisert 13.11.2013 kl 15:53 Oppdatert 13.11.2013 kl 15:53

Jentene i Grenland Soul Children vokser til, og dermed oppstår Soul Teens. Med alderen kommer også lysten på større utfordringer, og det er det naturligvis rom for. Og i Langesund kirke er Grenland Soul Teens første musikal noen gang i ferd med å se dagens lys.
– Her jobbes det knallhardt for å komme i mål. Søndag har vi generalprøve, og tirsdag braker det løs med musikal her i Langesund kirke, forteller dirigent og primus motor Inger Lise Øystese.

Victory

Musikalen har det klingende navnet Victory. Hvilken seier ungdommene har i tankene med denne tittelen vet vi ikke helt, men musikalen handler om alle de utfordringene en ungdom møter i sin oppvekst, og faktisk også de store spørsmålene vi alle møter i livet.
– Det er klart det er det musikalske som fortsatt er i sentrum, men her binder ungdommene forestillingen sammen med monologer og verbale innslag. For oss er dette en helt ny erfaring, og vi merker jo at det krever noe helt annet enn å forberede oss til en vanlig konsert, sier Øystese.

Selvskrevet

Det er langt på vei ungdommene selv som styrer prosessen med musikalen.
– Det er jo sånn når de vokser til. De tar ansvar selv på en helt annen måte. Og når det gjelder hvilke sanger som skal med i musikalen, og de verbale tingene som blir framført, så har jentene langt på vei gjort dette selv, forteller dirigenten.
Hun legger til at de har fått et grunnmanus fra Acta, barne- og ungdomsorganisasjonen i Den norske kirke.
– Men jentene har trukket fra og lagt til slik at det har blitt deres egen forestilling, sier Øystese.

Topp musikk

Hun forteller også at de bruker singback til hele forestillingen, som er spilt inn av meget dyktige musikere.
– Det er virkelig flott musikk hele veien til denne musikalen, og jentene får all den støtten de trenger fra musikken. Og det fortjener de, smiler hun.

Satser

Koret satser også på veldig proff teknikk til forestillingen. De har blant annet gått til innkjøp av 12 trådløse mikrofonsett, slik at hver og en av jentene når ut til alle som finner veien til kirka tirsdag kveld.
Mens PD var til stede under øvelsen tirsdag ettermiddag, kom også beskjeden om at alt som har med lys å gjøre var i boks, og at det skulle designes i løpet av kort tid. Det betyr med andre ord at under søndagens generalprøve vil alt være veldig til stede i Langesund kirke. Men fremdeles gjenstår det timer med øvelser for musikaljentene.

Mye koreografi

Det er nemlig veldig mye dans og bevegelser i denne musikalen.
– Det er veldig mye øvelse som skal til for å kunne framføre sanger med bevegelser til, og jentene jobber meget godt, roser Inger Lise Øystese.

tirsdag 5. november 2013

Kamp mot bypakka

...
Tommy Ballestad og Eirik Snarud hentet mandag morgen inn brosjyrer fra «stemmeurnen» som står ved Rema 1000 på Herøya. - Kassa var full, og måtte tømmes, sier Snarud. Foto: Haakon Wærstad

Fortsetter kampen mot bypakka

Bommotstanderne er overveldet over responsen på oppfordringen om å levere inn informasjonsbrosjyren om Bypakke Grenland. – Dette inspirerer til å fortsette kampen, sier Eirik Snarud.
Publisert 04.11.2013 kl 17:05 Oppdatert 04.11.2013 kl 17:05
– Politikerne har sagt sitt, dette er muligheten for folk i Grenland til å si hva de mener. Nå skal de få folkeavstemningen sin, sier Snarud til PD.
I forbindelse med at Fylkeskommunen har utgitt en informasjonsbrosjyre om Bypakke Grenland, oppfordrer bomaksjonistene folk til å legge brosjyrene i «stemmeurner» som er plassert ut ved flere forretninger i Grenland.

Mange tilbakemeldinger

– Vi får veldig mange tilbakemeldinger. Folk kommer med tips og råd og hjelpe oss å bygge videre på dette, og deler bud-skapet, sier Snarud.
Han får også henvendelser fra mange som fortsatt ikke har fått informasjonsbrosjyren i sin postkasse.
– Noen steder kan det være flere boenheter i ett hus, og der har de bare vært i én postkasse, og på ett strekk i Skien hadde ikke noen fått brosjyre, sier Snarud.
Han sier det er fullt mulig å si sin mening selv om man ikke har fått brosjyren.
– Da kan man skrive «nei, takk» på en lapp, og legge i en av kassene.

Bra respons til nå

Mandag morgen kjørte Eirik Snarud og Tommy Ballestad rundt for å tømme kasser som var i ferd med å fylles opp.
– Nå skal folk få anledning til å lese brosjyren først før de eventuelt velger å levere den tilbake, men til å være mandag morgen er resultatet bra, sier Snarud.

Blir stående

Han sier «stemmeurnene» blir stående ved forretninger og kjøpesentre i flere dager, og at det blir god anledning til å si sin mening.
– De blir stående fram til neste lørdag, og det er viktig at folk stiller opp, og ikke bare regner med at naboen ordner saken. Folk må stille opp selv også, sier Snarud.

Inspirasjon

Både Eirik Snarud og Tommy Ballestad sier oppslutningen om aksjonen inspirerer dem til å fortsette kampen mot bypakka.
– Det gjør den. Når det i en periode har vært stille rundt oss, så er det fordi vi har planlagt denne aksjonen, og er involvert i noen arbeidsgrupper som prøver å lage alternativer eller gjøre forandringer i bypakka, sier Snarud.

Planlegger ny aksjon

Ballestad avslører at neste aksjon er knyttet til de innsamlede brosjyrene.
– Vi er i tenkeboksen der, og har noen ideer. Nøyaktig hva det blir har vi ikke bestemt oss for ennå, sier Ballestad.
De er imidlertid åpne for innspill fra publikum.
– Er det noen som har noen kreative forslag er det bare å kontakte oss, sier Snarud.

mandag 4. november 2013

Glitrende Breviksrevy

...
Jentene i Breviksrevyen bejubler kvinners stemmerett og er like elegante og velklingende som damene på scenen i Broadway. Foto: Vivi Sævik

Glitrende Breviksrevy

Når hele ensemblet i Breviksrevyen entrer scenen der herrene er elegant ikledd kjole og hvitt og flosshatt, og damene i sølvglitrende, lange kjoler, da er det umiddelbart fest. Breviksrevyen leverer en forrykende 25 års jubileumsforestilling med sang, snert og skarpt blikk.
Publisert 01.11.2013 kl 14:47 Oppdatert 02.11.2013 kl 08:07

...
 
Ole Ødegaard og Per Henrik Rydning har stått på scenen i imponerende 25 oppføringer med Breviksrevyen. Applaus. Foto: Vivi Sævik
 
...
 
Siri Lundsholt fremstiller sokneprest Hege M. Andal som har senket dørterskelen inn til Brevik kirke så mye at noen synes det kan bli for mye av det folkelige. Men Brevik kirke får sin hyllest. Foto: Vivi Sævik
 
...
 
Nykommeren Per Ludvig Pellik Gusfre markerer seg godt i Breviksrevyen i flere roller, som blant annet som storsjarmør og dansekavaler for dameneute på byen. Foto: Vivi Sævik
 
...
 
Breviksrevyen har 16 skuespillere på scenen, og de leverer en glitrende jubileumsrevy. Foto: Vivi Sævik
 

Umiddelbart ser man koreograf Tine Fossmos grep i åpningsnummeret. Skuespillerne glitrer på scenen. Tonen er satt.

Det er slett ikke verst at seniorene i Breviksrevyen bare er i 50-årene og still going. Det var nemlig Per Henrik Rydning og Ole Ødegaard som fortsatte ballet etter åpningsnummeret.

– Noen ganger sitter det som et skudd, mens andre ganger går det rett i dass, sang de to herrene.
Og det må hermed iles til og sies at det denne gang satt det som et skudd med et fyrverkeri av en jubileumsrevy. «Åra har gått, revy har bestått, 25 år med Breviksrevyen», synger Ole og Per Henrik, og de to har vært der hver eneste gang gang, og de leverer så det holder hver gang også. De er vi glad i.
 
Til besvær
Rett over på selvironi og harselering med hvordan man kjøper revybilletter på Billettservice. Siri Lundsholt og Paul Nicolai Knudsen laget gjenkjennende humring i salen, for fomling med billlettkjøp på telefon og nett er velkjent hos mange.

Ny i Breviksrevyen i år er Per Ludvig Pellik Gusfre fra Langesund som vender hjem til sin barndomsby for å snuse på revylivet der. Og Pellik markerer seg både som aktiv, humørfylt skuespiller i mange roller, og som en styrke for sangen i revyen.

Festlig er han som ungkar på by`n, flørtende som dansekavaler med damene.
Sammen med lillebror Robert Gusfre i mimresangen «Lyden av Brevik», fører brødrene an i et mimrende sangnummer om alt som en gang var Brevik. Hele ensemblet blir med, og dette nummeret er spesielt lekkert også scenemessig med lyssettingen og korsangen og suggererende og fengende musikk.

Det må forøvrig sies at Robert Gusfre har Breviksrevyens vakreste og varmeste stemme.
 
Siri de luxe
Forestillingen griper gudskjelov tak i aktuelle saker. Siri Lundsholt er revskuespiller de luxe, med hele fjeset og hele kroppen, blant annet som irriterende pliktoppfyllende parkeringsvakt i Porsgrunn by, og som sokneprest Hege M. Andal i Brevik menighet, blant annet.

Årets hyllest i Breviksrevyen går til Brevik kirke som feirer sitt 50-årsjubileum i år. Dette er nummeret for de lokalkjente.

De som har oppfattet hvordan Brevik menighet har jobbet målbevisst med å senke dørterskelen inn til kirken under Hege M. Andals ledelse, får seg flere gapskratter i dette nummeret. Joda, her er både gospelkoret, prestens operasyngende ektemann Arild Bakke, kirkekaffedrikkende gamle damer, kirke-MC-klubben, kirketrall, kirkesuppe, og sannelig også kirketrim-damene. 

Til og med Hege-prests og operasanger-Arilds bikkje er med på kirkescenen.
Kirkehyllesten, tidvis harseleringen, var fornøyelig og pirker nok bort i noen og enhverbrevigianeres fordommer og motvillighet mot forandringer: At soknepresten leder Brevik menighet både ut i dette fæle Facebook og inviterer operasang og suppe inn i kirkerommet, det er visst fysj-fysj for noen av de faste kirketraverne. Kanskje forstår vi mer nå hvorfor soknepresten har tatt seg ett og et halvt års permisjon bort fra det trangsvikske Brevik?
 
Skarpt blikk
Tekstforfatter Heidi Bordier har et skarpt blikk og har nok oppfattet kanskje mer enn godt er i hjembyen sin, noe denne anmelder både registrerer og liker. Bordiers tekster er dyktig revy-håndverk. 

Det er så deilig å høre og se revytekster som handler om noe annet enn kropp og, unnskyld meg, klissen kjærlighet og ekteskapskrangel.

Breviksrevyen har noen aktører som er så dyktige at de hadde fortjent en hyllest hver og en:
Gummitrynet Jan Fredrik Norstrøm som også synger godt. Ulf Sørbø som er så lealøs i både fjes og kropp at han eier publikum i sine nummer. Ole André Lie hærlig vimsete som Ingrid Espelid Hovig som laget suppe av Breviks store sønn. Hilde Oddaker er markant i ett og alt, det samme er surrebukken Per Erik Marki som selvfølgelig ikke er surrete, men god.

De unge Paul Nicolai Knudsen, Nora Fosse, Anne-Malin Halvorsen, Katrine Berntsen og Kristin Røe Isaksen går solid inn og ut av alle sine roller. Og Lene Elvig-Sjøstrøm som begynner å bli veteran hun også, er alltid stø i sine roller.
 
Hatten av for bamblingene
Pilten er god i år igjen, i Per Henrik Rydnings trofaste, humørfylte og skarpe figur. Denne gang tar han sannelig av seg hatten til ære for bamblingene for både det ene og det andre som ikke skal røpes her.

Denne anmelder moret seg kostelig i sketsjen om fergekontoret der Per Ludvig Gusfre forsøkte å kjøpe billett til ferga for bil og tilhenger, av fergekontoransatt Ole Ødegaard. Det skal sannelig ikke være enkelt å kjøpe fergebillett til Bjørkøya, nei. Bruk telefonen, takk.

Jentene bejublet 100 års stemmerett for kvinner, flott og elegant. Gutta bejublet gassgrillen og brannmennene i Brevik. Og så er det selvsagt dårlig gjort å ikke nevne alle de andre gode numrene.
Dette er dyktig godt levert, Breviksrevyen, med velklingende, svingende orkester.
 
Uten Kari på scenen
Kari Hansen Ødegaard er regissør for Breviksrevyen i år. Det betyr at dette er den eneste Breviksrevyen på 24 år som er uten markante Kari Hansen Ødegaard på scenen.

Kapellmester og gitarist er Frode Heggeli Kvisvik, og han har med seg Nils Henrik Mostraum på bass, Carl Erik Hansen på trommer og Taisto Onnela på tangenter.

Lyden er det Christian Brekkling som styrer med sin profesjonalitet. En ekstra stjerne går til Terje Gundersen fra Teater Ibsen som står for scenografi og en utrolig flott lyssetting som løfter hele forestillingen.

Tine Fossmo har vært koreograf på de tre største fellesnumrene, og hun leverer alltid dytig håndverk.