«Bergensfjord» ankom Langesund til ordinær tid klokka 13 på søndag, men
var en time forsinket med avgangen. Først klokka 15 tutet «Bergensfjord»
sin avgangshilsen ut Langesundet.
Foto: Vivi Sævik
Fjord Line sliter med forsinkelser
Fjord Lines fergeavganger til og fra Langesund sliter fortsatt med
forsinkelser, en uke etter oppstart av den nye fergeruta. Torsdag blir
fergeanløpet til Langesund med «Stavangerfjord» kansellert, i håp om å få
stabilisert rutinene på plass slik at skipene kommer i rute.
Det sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line til PD søndag
ettermiddag.
Søndag anløp «Bergensfjord» Langesund til ordinær tid klokka 13. Men avgang
fra Langesund til Hirtshals ble én time forsinket, først klokka 15.00 tutet
skipet på vei ut Langesundet.
– Vi sliter med å få rutinene på plass med operasjonene med bunkring, lossing
og lasting av skipet i havn, sier Ingvald Fardal.
Fardal er klar på at rederiet ikke har noe ønske om at lossing og lasting skal
være noen flaskehals for den nye fergeruta som inkluderer Langesund i
tillegg til Hirtshals, Stavanger og Bergen.
Utfordringer med fylling
Ingvald Fardal sier at «Stavangerfjord» er den første, store naturgassdrevne
cruisefergen i Norge. Det er 34 andre, mindre skip i Norge som går på LNG.
Rederiet har oppdaget at de har noen utfordringer som de andre rederiene
ikke har med fylling av naturgass på tankene.
– Regelverket i Norge er slik at når vårt skip «Stavangerfjord» skal fylle LNG
her i landet, så skal det ikke være passasjerer ombord. De andre mindre,
norske fergeskipene som går på LNG, ligger i land om natten uten
passasjerer, så de har ikke noen problemer med dette regelverket. Men for
vårt skip «Stavangerfjord», så er konsekvensene at når vi skal fylle LNG i
Stavanger, så må vi tømme skipet for passasjerer først. Dette skaper
forsinkelser for anløpene videre, sier Ingvald Fardal.
Annerledes i Danmark
– Det danske regelverket er annerledes. Når «Stavangerfjord» fyller LNG i
Hirtshals, så behøver vi ikke tømme skipet for passasjerer først. Vi kan la
lossing og lasting av skipet for biler og passasjerer forløpe mens vi fyller
på gass, sier Fardal.
Et forslag om endring av dette regelverket er nå ute på høring i Norge, i regi
av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB. Ingvald Fardal
regner med at dersom regelverket for bunkring blir endret slik at det kan
bunkres mens det er passasjerer ombord, så vil bunkringstiden i land i Norge
bli redusert.
En pris for pionerer
– Denne problemstillingen med fylling av et skip som går på naturgass og som
fører passasjerer samtidig, har ikke vært aktuell i Norge før. Dette er en
pris vi i Fjord Line betaler siden vi er pionerer, sier Fardal.
Fardal legger ikke skjul på at nettopp dette at Fjord Line har startet opp den
nye fergeruta fra Langesund midt i ferietiden, også har skapt noen ekstra
utfordringer for rederiet.
Lørdag var «Stavangerfjord» flere timer forsinket til Langesund. Det skyldtes
en feil ved en ventil, det var en ledning som var koblet feil ved
bunkringsanordningen av naturgass i havna i Hirtshals.
– Dette beklager vi, sier Fardal.
Endret rute
«Bergensfjord» er på vei til Hirtshals søndag kveld og drar deretter direkte
til Bergen med retur til Hirtshals igjen. Anløpet til Stavanger mandag blir
kansellert. Samtidig blir det planlagte ruteanløpet av «Stavangerfjord» til
Langesund torsdag kansellert.
Ingvald Fardal håper at de nye fergerutene vil foregå som planlagt fra og med
fredag.
– Passasjertallet har øket fra dag til dag til og fra Langesund. Billettsalget
går til himmels, slik vi ser det. Søndag hadde vi 1000 gjester den ene veien
og 750 gjester den andre veien, så det er store volumer med biler og
passasjerer som håndteres hver dag, sier administrerende direktør Ingvald
Fardal i Fjord Line.
Han er hes i stemmen, men sier at dette skyldes mange telefonsamtaler, og ikke
det at han er sliten.
Fardal ber om forstålese for at Fjord Line har innkjøringsproblemer for
fergetidene, men lover at dette skal løse seg innen kort tid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar