BLINKSKUDD: Nissan har skutt blink med linjene, også sett på skrå bakfra. (Foto: NISSAN)
Prøvekjørt:
Nye Nissan Qashqai imponerer
Godt levert fra Nissan, til gode priser, selv med én stor svakhet for det norske markedet.
Når - hvis i det hele tatt - elbil-hypen i Norge roer seg litt ned, er
det likevel gode sjanser for at tusenvis av nordmenn retter sitt
kjøpelystne blikk mot nærmeste Nissan-forhandler.
Ikke for å kjøpe elbilsuksessen Leaf, men for å kjøpe nye Qashqai.
Forrige generasjon ble nærmest en norsk folkebil, og ga enorme inntekter til et selskap som, etter noen års ørkenvandring, trengte sårt til en bestselger. Folk i alle samfunnslag, og fra alle deler av landet ville ha en Qashqai. Og kjøpte den.
Les her vår forrige test, av en oppgradert utgave
Hvorfor solgte den så bra? Qashqai har gjort det meste helt greit, men ingenting spesielt bra. Hvorfor akkurat Qashqai solgte så uendelig mye bedre enn sine jevnbyrdige rivaler som Mitsubishi
ASX/Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross og Skoda Yeti får bli et av livets store ubesvarte spørsmål. Men samtidig er det liksom ikke så mye å diskutere når Nissan har solgt to millioner av forrige generasjon siden 2007.
Nå ser faktisk ting bedre ut i våre øyne. Rent bokstavelig. I tillegg til at prisene er svært attraktive - den starter på 248.000 kroner. Den helt ferske 2014 Qashqai er en totalt ny bil, og den ser virkelig lekker ut.
Designmessig snakker vi kvantesprang i forhold til den temmelig kjedelige forrige generasjon Qashqai.
Alt av linjer stemmer, og spesielt frontpartiet er riktig så frekt og lekkert. Således er skribenten ekstremt positivt overrasket uten å ha kjørt bilen en eneste meter.
Selv om designen er helt ny, har man heldigvis ikke forstørret bilen for mye. Den er 4,7 centimeter lengre enn forgjengeren og to centimeter bredere - men den er 1,5 centimeter lavere.
Nye Qashqai er også den første modellen som er basert på den nye CMF-plattformen (Common Module Family) – et Renault/Nissan-samarbeid. Det betyr 40 kilo mindre egenvekt tross mer rikholdig utstyr.
Se også: Er dette årets feteste bruktbilannonse?
Forrige generasjon ble nærmest en norsk folkebil, og ga enorme inntekter til et selskap som, etter noen års ørkenvandring, trengte sårt til en bestselger. Folk i alle samfunnslag, og fra alle deler av landet ville ha en Qashqai. Og kjøpte den.
Les her vår forrige test, av en oppgradert utgave
Hvorfor solgte den så bra? Qashqai har gjort det meste helt greit, men ingenting spesielt bra. Hvorfor akkurat Qashqai solgte så uendelig mye bedre enn sine jevnbyrdige rivaler som Mitsubishi
ASX/Peugeot 4008/Citroën C4 Aircross og Skoda Yeti får bli et av livets store ubesvarte spørsmål. Men samtidig er det liksom ikke så mye å diskutere når Nissan har solgt to millioner av forrige generasjon siden 2007.
Designløft av de sjeldne
Nå ser faktisk ting bedre ut i våre øyne. Rent bokstavelig. I tillegg til at prisene er svært attraktive - den starter på 248.000 kroner. Den helt ferske 2014 Qashqai er en totalt ny bil, og den ser virkelig lekker ut.
Designmessig snakker vi kvantesprang i forhold til den temmelig kjedelige forrige generasjon Qashqai.
Alt av linjer stemmer, og spesielt frontpartiet er riktig så frekt og lekkert. Således er skribenten ekstremt positivt overrasket uten å ha kjørt bilen en eneste meter.
Selv om designen er helt ny, har man heldigvis ikke forstørret bilen for mye. Den er 4,7 centimeter lengre enn forgjengeren og to centimeter bredere - men den er 1,5 centimeter lavere.
Nye Qashqai er også den første modellen som er basert på den nye CMF-plattformen (Common Module Family) – et Renault/Nissan-samarbeid. Det betyr 40 kilo mindre egenvekt tross mer rikholdig utstyr.
Se også: Er dette årets feteste bruktbilannonse?
Valgfrie detaljer
Hvis du vil ytterligere forfine bilen et lite hakk, finnes det diverse kromdetaljer som ekstrautstyr, inkludert speilhus og sidelister med kromeffekt. Utvendig trenger du absolutt ikke ende opp som den typiske kjedelige nordmann med enten sort- eller sølvfarget bil, her kan du velge mellom lekre lakkfarger som Ink Blue, Magnetic Red, Bronze, Night Shade og White Pearl.Tre utstyrsnivåer
Tre utstyrsnivåer er tilgjengelige: Visia, Acenta og Tekna. (Mer om prisene lenger nede i teksten.) "Safety"-pakken med de fleste av sikkerhetssystemene er ekstrautstyr i Acenta og standard i Tekna. Men et par systemer, som for eksempel tretthetsvarsling og den automatiske parkeringshjelpen er ekstrautstyr i Tekna.Nissans Safety Shield-teknologier inkluderer nå automatisk nødbremsesystem, filskiftevarsling og gjenkjenning av trafikkskilt. I tillegg til bevegelsesdetektor, automatisk nedblending av fjernlys samt varsling hvis sjåføren begynner å bli trett. Mer om det aller viktigste sikkerhetsutstyret
Super-enkelt å parkere
Morsomst er kanskje den smarte parkeringsassistenten, som gjør både lukeparkering og bås-parkering til en lek. Det kan vi bekrefte etter å ha testet systemet.Du bare kjører tett opptil plassen du vil ha, så skanner bilen den for deg. Hvis den er stor nok, tegner den opp et bilde på skjermen, og du gjør så bare som du får beskjed om. Det viktige er bare å slippe rattet, så kommer beskjedene opp. Kjør frem. Rygg tilbake. Stopp. Superenkelt.
NissanConnect sørger for at smart-telefoner blir integrert, slik at du kan få nyhetsoppdateringer fra mobilen inn på navi-skjermen, eller strømme musikk via bluetooth.
Navigasjonsskjermen er enkel å bruke, og med syvtommers skjerm er den stor nok. Med mindre du kommer rett fra en Tesla Model S da...
Mer plass innvendig
Bilen fall skal være romsligere enn før både for folk og bagasje. Bagasjerommet er på 430 liter, noe som er 20 liter mer enn i forgjengeren.
Lasterommet er mer fleksibelt, og kommer blant annet med
flyttbar bunn/"hylle"-løsning som standard. Det er også nytt at bakluken
nå går 15 centimeter høyere.
Les også: Dette kaller vi comeback!
Fire turbo-motorer
Lanseringsutvalget omfatter tre motorer, alle med turbolading. To dieselmotorer på 1,5 og 1,6-liter, og en helt ny 1,2-liter bensin, som erstatter 1,6 bensin. Tilgjengelige versjoner er som følger:
Bensin
- 1,2 DIG-T 115 hk, 190 Nm, forbruk: 0,56 l/mil, CO2: 129 g/km
Diesel
- 1,5 dCi 110 hk, 260 Nm, forbruk: 0,38 l/mil, CO2: 99 g/km
- 1,6 dCi 130 hk, 300 Nm, forbruk: fra 0,44 l/mil, CO2: fra 115 g/km
Imponerer med bensin
Den som virkelig imponerer er 1,2-liters bensin. Til tross for sin beskjedne størrelse i kubikk, har den et godt skyv, og du trenger ikke å jage den manisk for å ha nok effekt. Alt i alt en særdeles positiv overraskelse, selv om den sikkert vil lide litt hvis man laster bilen med mye utstyr og mye folk.Den manuelle sekstrinns kassen er god å bruke, men kunder kan også kjøpe en ny Xtronic automatgirkasse. Denne er av den trinnløse typen (kontinuerlig variabel eller CVT), og den er tilgjengelig med 1,6 dCi-motoren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar