torsdag 23. januar 2014

Slutt etter 197 år

...
Mandag har Torill Brekke, Hilde Sandbakken, Astrid Østerli og Ellen Aarvak sin siste arbeidsdag på postkontoret i Folkets Hus. Klokka 12.00 stenges dørene, og dagen etter åpnes «Post i butikk» på Coop i Jernbanegata. Foto: Haakon Wærstad

Slutt etter 197 år med postkontor

Porsgrunn postkontor ble opprettet i februar 1817. Mandag stenger kontoret på Folkets Hus dørene for aller siste gang, og går inn i historiebøkene.
Publisert 23.01.2014 kl 16:30 Oppdatert 23.01.2014 kl 16:30


– Det er trist at det har blitt sånn, for det har vært en fantastisk arbeidsplass med mange gode kolleger, sier daglig leder Torill Brekke.
Hun har jobbet i posten siden 1972. Da var hun 16 år gammel, og har siden den gang vært med på mange omstruktureringer.
– Det har vært en fantastisk reise som jeg nå begynner å se endestasjonen på, men hva det vil stå der vet jeg ikke, sier Brekke.
Selv om hun synes det er vemodig at postkontor legges ned, blir hun ikke lenger opprørt.

Mindre behov

– For meg var den største omstillingen da postkontoret på Down Town ble lagt ned i 2008. Da var jeg opprørt, men vi har sett det komme over tid at det ikke er så stort behov for oss lenger, sier Brekke. Hun peker på at folk bruker epost i stedet for å sende brev, og at selv eldre i stor utstrekning bruker nettet til å utføre banktjenester.

Forstår

– Vi forstår derfor at endringene kommer, og ser hvordan trafikken går ned. Det er to sider ved denne saken.
Brekke mener det viktigste nå er hvordan det går med de ansatte etter nedleggelsen.

Ingen går ut i ledighet

– Heldigvis vil ingen her være uten arbeid, for Posten skjermer alle mellom 59 og 62 år, sier hun.
Brekke vikarierer i stillingen som daglig leder i ved postkontoret i Porsgrunn, og går tirsdag tilbake til sin faste jobb som daglig leder ved Postens bedriftssentral på Kjørbekk i Skien.
Ellen Aarvak, som har jobbet i Posten i Porsgrunn siden 1979. blir flyttet over til postkontoret i Skien.
– Der skal jeg jobbe i to år, og så må jeg gå av med AFP dersom det ikke dukker opp noen andre jobber, sier Aarvak.
I tillegg har to andre ansatte takket ja til jobb på Postens callsenter i Larvik.

Avhenger av opplæring

Brekke synes det er vanskelig å svare på om kundene vil merke noen forskjell på tjenestene som tilbys i Post i butikk, kontra et postkontor.
– De ansatte på Coop vil få grundig opplæring. I tillegg vil én som har vært ansatt i Posten og som har vært inne en del som vikar hos oss, blir nå med over til Coop.
– Det tror jeg får mye å si, sier Brekke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar