- Telemark er det eneste fylket i landet uten bommer, sier
virksomhetsleder Jorid Sætre. Hun mener at vi alle må betale for en
bedre framtid for de neste generasjonene, og at bompengefinansiering er
eneste realistiske løsning for å bygge ny og bedre infrastruktur.
Foto: Geir Fragell
– 10.450 kroner blir vanlig pris
Vanlig årlig bomutgift for én bil med brikkerabatt blir 10.450 kroner. Det vil
koste 18 kroner dagen i rushtida morgen og ettermiddag, og 12,50 kroner
utenom rushtida, ifølge Porsgrunn kommune.
Porsgrunn er foreløpig den eneste kommunen som har sagt ja til Bypakke
Grenland. Vei- og miljøpakka til 2,5 milliarder kroner ble vedtatt i
bystyret sist torsdag. Innen 20. juni skal alle fire kommunene og
fylkestinget ha behandlet bypakka.
Haster
Det haster med å få sendt søknaden om bompengefinansiert veiutbygging til
Samferdsels-departementet, for at søknaden skal kunne behandles i Stortinget
våren 2014.
Virksomhetsleder for byutvikling i Porsgrunn kommune, Jorid Sætre, har sammen
med PD gått gjennom bystyrets bypakkevedtak, og det er gjort enkelte
justeringer i forhold til opprinnelig plan. Krav om belønning
– Bystyret har vedtatt at dersom Grenland ikke får belønningsmidler fra Staten
på mer enn 200 millioner kroner, blir det ikke innført dyrere bompris i
rushtida. Vi regner med å få svar om belønningsmidler innen utgangen av
juni, sier Sætre.
Her er hennes regnestykker, slik de ser ut nå:
Det kreves bompenger bare én vei, fra sør til nord, og pris pr. passering
utenom rush er 14 kroner, uten brikke. Med brikke blir prisen 12,50. I
rushtida (07-09 og 15-17 mandag til fredag), koster det 20 kroner pr.
passering, 18 kroner med brikke. Det er lagt opp til innkrevingstid i ti år,
men den kan bli forlenget.
– Prisen på 10.450 kroner årlig, 871 kroner i måneden, inkludert rabatt, er
basert på 22 passeringer i rushtid, og månedstaket som gjelder på 60
passeringer totalt. Også timesregelen, at man betaler bare én gang pr. time,
er lagt inn i regnestykket, sier Sætre.
21.000 for to
For en familie eller husstand med to biler og samme normalmønster, blir årlig
pris følgelig dobbelt: Nær 21.000 kroner.
Porsgrunn bystyre forutsetter også at innkreving ikke starter før ett av de to
store veiprosjektene er igangsatt. Det ene prosjektet er Lilleelvkrysset.
Sætre sier noen vil komme heldigere ut med bompenger enn andre, avhengig av
hvor de bor og jobber. Men hun mener bypakka er økonomisk robust og at det
er tatt høyde for ulike svinn-muligheter i det totale regnestykket. Dette
gjelder også i forhold til om biltrafikken i løpet av ti år vil bli redusert
som følge av bompenger.
Alle unntatt Telemark
– Telemark er det eneste fylket i landet uten bommer. Vi har dårlig
befolkningsutvikling og må gjøre noe med infrastruktur for å bli mer
attraktive. I bunnen ligger miljø og klima. Vi skal være med på å betale for
at de neste generasjonene får en bedre framtid. Det ligger mange gode tiltak
i bypakka, sier Jorid Sætre.
Egne Observasjoner
- Jeg lurer på hvor mange som kommer til og flytte? Hvor mange som kommer til og feriere i grenland? Hvor mange bedrifter som kommer til og flytte? etablerer flere seg?
Jeg tror nok det hadde vært nok og bombelaste inn og utfartsveiene
Ole Ljungberg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar