Foto: colourbox.com
Kjørte buss 22 timer i døgnet
Statens Vegvesen har allerede anmeldt Norgesbuss til politiet for grove brudd
på hviletidsbestemmelsene. Arbeidstilsynet vurderer å gjøre det samme.
– Sjåførene skal ha tilstrekkelig hvile hvert døgn, minimum ni timer. På det
verste har vi avdekket at sjåfører kun har hvilt to timer i døgnet før de
har satt seg bak rattet igjen, sier Geir Mjøsund, seksjonsleder i Statens
vegvesen til Budstikka.
Mjøsund forteller at de i ett tilfelle oppdaget at en sjåfør hadde jobbet i 23
døgn uten tilstrekkelig hvile. Han mener avvikene er så grove at selskapet
burde ha oppdaget dem tidligere hvis internkontrollrutinene hadde vært
tilfredsstillende.
Statens Vegvesen har anmeldt selskapet til politiet for brudd på kjøre- og
hviletidsbestemmelsene for sjåfører på langrutene.
Risikerer to anmeldelser
Parallelt har Arbeidstilsynet gjennomgått data om arbeidstidene for sjåførene
på rutebussene, der arbeidstida reguleres av Arbeidsmiljøloven. Også her er
det avdekket grove brudd på lovens regler om døgnhvile, og seniorinspektør
Knut Elkjær opplyser at også Arbeidstilsynet vurderer politianmeldelse.
– Dette er alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven, og er helsefarlig for
sjåførene, i tillegg til at det utgjør en fare for trafikken. Vi ser svært
alvorlig på saken, sier han til Budstikka.
Kjenner seg ikke igjen
Norgesbuss sier de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene til Statens Vegvesen
og Arbeidstilsynet. Driftsdirektør Willy Johansen sier selskapets
skiftordninger er basert på at alle skal følge hviletidsbestemmelsene og
mener avvikene som er påvist skyldes at sjåførene ikke har brukt skriveren
som registrerer kjøretiden riktig. Driftsdirektøren forsikrer at selskapet
nå har holdt flere kurs for å lære sjåførene å bruke skriverne riktig.
Sikkerhetsrisiko
Trafikkforskere har lenge påpekt at bilkjøring uten tilstrekkelig hvile kan
sammenliknes med å kjøre i ruspåvirket tilstand. Trafikkforsker Dagfinn Moe
ved SINTEF sier det er alvorlig dersom sjåførene i Norgesbuss har kjørt uten
tilstrekkelig hvile over lengre tid.
– For bussjåfører er kravet til oppmerksomhet veldig høyt. De skal føre
bussen, forholde seg til passasjerer og rutetider. Manglende søvn vil
redusere årvåkenhet og evnen sjåførene har til å tåle presset. I verste fall
kan det føre til at man overser viktige objekter rundt omkring i trafikken,
sier Moe til Budstikka.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar