onsdag 26. juni 2013

Kjørte buss 22 timer i døgnet

Illustrasjonsfoto: colourbox.com
Foto: colourbox.com

Kjørte buss 22 timer i døgnet

Statens Vegvesen har allerede anmeldt Norgesbuss til politiet for grove brudd på hviletidsbestemmelsene. Arbeidstilsynet vurderer å gjøre det samme.

Publisert 25.06.2013 kl 10:07 Oppdatert 25.06.2013 kl 10:11

– Sjåførene skal ha tilstrekkelig hvile hvert døgn, minimum ni timer. På det verste har vi avdekket at sjåfører kun har hvilt to timer i døgnet før de har satt seg bak rattet igjen, sier Geir Mjøsund, seksjonsleder i Statens vegvesen til Budstikka.
Mjøsund forteller at de i ett tilfelle oppdaget at en sjåfør hadde jobbet i 23 døgn uten tilstrekkelig hvile. Han mener avvikene er så grove at selskapet burde ha oppdaget dem tidligere hvis internkontrollrutinene hadde vært tilfredsstillende.
Statens Vegvesen har anmeldt selskapet til politiet for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene for sjåfører på langrutene.

Risikerer to anmeldelser

Parallelt har Arbeidstilsynet gjennomgått data om arbeidstidene for sjåførene på rutebussene, der arbeidstida reguleres av Arbeidsmiljøloven. Også her er det avdekket grove brudd på lovens regler om døgnhvile, og seniorinspektør Knut Elkjær opplyser at også Arbeidstilsynet vurderer politianmeldelse.
– Dette er alvorlige brudd på arbeidsmiljøloven, og er helsefarlig for sjåførene, i tillegg til at det utgjør en fare for trafikken. Vi ser svært alvorlig på saken, sier han til Budstikka.

Kjenner seg ikke igjen

Norgesbuss sier de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene til Statens Vegvesen og Arbeidstilsynet. Driftsdirektør Willy Johansen sier selskapets skiftordninger er basert på at alle skal følge hviletidsbestemmelsene og mener avvikene som er påvist skyldes at sjåførene ikke har brukt skriveren som registrerer kjøretiden riktig. Driftsdirektøren forsikrer at selskapet nå har holdt flere kurs for å lære sjåførene å bruke skriverne riktig.

Sikkerhetsrisiko

Trafikkforskere har lenge påpekt at bilkjøring uten tilstrekkelig hvile kan sammenliknes med å kjøre i ruspåvirket tilstand. Trafikkforsker Dagfinn Moe ved SINTEF sier det er alvorlig dersom sjåførene i Norgesbuss har kjørt uten tilstrekkelig hvile over lengre tid.
– For bussjåfører er kravet til oppmerksomhet veldig høyt. De skal føre bussen, forholde seg til passasjerer og rutetider. Manglende søvn vil redusere årvåkenhet og evnen sjåførene har til å tåle presset. I verste fall kan det føre til at man overser viktige objekter rundt omkring i trafikken, sier Moe til Budstikka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar