tirsdag 27. august 2013

Byferge

...
Arbeidsleder Bernt Olsen (t.v.) og virksomhetsleder Frode Samuelsen kan vise til en solid økning i persontrafikken over Glomma. Leif Bryn i By og Nærmiljøpartiet mener dette gir grunnlag for å utrede en lignende løsning i Grenland. Foto: Geir A. Carlsson

Byferge «årna sæ» i Fredrikstad

På et halvt år har over en halv million passasjerer benyttet seg av fergene som går på Glomma i Fredrikstad. – Det er fantastisk, sier Leif Bryn, som har tatt til orde for en fergeløsning fra Langesund til Skien.

– Det er en flere hundre år gammel tradisjon i Fredrikstad å frakte passasjerer over Glomma, men da vi fikk brua skjedde det en dramatisk endring, sier Frode Samuelsen, virksomhetsleder i Fredrikstad kommune.
Sent på 80-tallet ble imidlertid rutene fra Gamlebyen til bydelene Cicignon og Gressvik igjen et fast innslag i bybildet. Nå har østfoldkommunen utvidet tilbudet.
– Nå har vi også tatt opp ruten fra Sellebakk til Lisleby, sier Samuelsen.

Miljøstunt

Med hyppige avganger fra morgen til ettermiddag hele uka, håper kommunen at innbyggerne bruker beina eller sykkelen når de skal over elva.
– Det er åpenbart at fergene er en forlengelse av gang- og sykkelstiene. Det er et fantastisk miljøstunt, sier Samuelsen, som kan vise til en solid økning i persontrafikken på vannet.
– I fjor fraktet vi 358.000 passasjerer, men per juli i år har vi allerede passert 550.000 passasjerer, sier Samuelsen.

Han sier dette har sammenheng med at bystyret i Fredrikstad i fjor bestemte seg for å gjøre tilbudet gratis for alle fra januar i år.

Fredrikstad kommune har nå tre ferger som går i skytteltrafikk over Glomma.
– Vi har også en fjerde ferge som vi kan sette inn som reserve, sier Samuelsen.
– Hva er kostnadene knyttet til dette?
– Vi har 10 fast ansatte på fergene, og driftskostnadene har en totalramme på 10 millioner kroner i året, sier Samuelsen.
I tirsdagens avisutgave av PD luftet Leif Bryn i By og Nærmiljøpartiet tanken om en fergeforbindelse fra Langesund til Skien.

Styrket i troen

Han blir styrket i troen på at det er mulig, når han hører tallene fra Fredrikstad.
– Det er helt fantastisk, og viser at det er mulig. Dette er det verdt å se nærmere på, sier Bryn. 

...
 
- Byfergene er en forlengelse av gang- og sykkelstiene, sier virksomhetsleder i Fredrikstad, Frode Samuelsen. Foto: Geir A. Carlsson
 
 
Publisert 27.08.2013 kl 16:06 Oppdatert 27.08.2013 kl 16:06


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar