– Vil koste 200.000 kroner dagen
Thorleif Vikre (Frp) mener
bomstasjonene i Bypakke Grenland vil bli blant de dyreste i landet på
administrasjon. Bare storbyene Oslo og Bergen har høyere driftsutgifter.
HASTEKJØRT:
Thorleif Vikre (FrP) mener politikerne ikke rakk og sette seg inn i hva
de egentlig stemte for i Bypakke Grenland. Foto: Fredrik Pedersen
Har et annet tall: Bjørg Hilde Herfindal, samferdselssjef i Telemark. Foto: Tore Svarverud
Tar man utgangspunkt i trafikkmengden i Grenland, mener Vikre at bomprosjektet i bypakka blir landets dyreste.
– Innbyggerne i Grenland skal betale over 700-millioner kroner i rente og innkrevingskostnader for å ta inn bompenger på til sammen 1.5 milliarder. For å kreve inn bompengene vil dette koste rundt 200.000 kroner hver dag, sier Vikre, som er Frps fjerdekandidat til Stortinget og gruppeleder for partiet på fylkestinget.
– Det er kun bomselskapene i Oslo og Bergen som har høyere kostnader i kroner på innkreving. Dette er en høy sum i forhold til trafikk, uttaler Vikre.
– Vi bygger på at vi har en vedtatt bypakke. Vi jobber videre med planene ut fra det, sier samferdselssjef i Telemark, Bjørg Hilde Herfindal.
I dokumentene som ble lagt fram for kommunestyrene i Siljan, Skien, Porsgrunn og Bamble samt for Telemark fylkesting, var innkrevingskostnadene beregnet til 16 prosent.
Hun svarer Varden skriftlig, og skriver dette:
– Det vedtatte bomkonseptet med tidsdifferensierte takster har en beregnet innkrevingstid på 9,5 år. Rene innkrevingskostnader for dette bomkonseptet er på 410 mill i løpet av 9,5 år. Innkrevingskostnadene per år er 43 mill, som vil si 118.000 kroner pr. dag.
– Rentekostnadene er altså ikke knyttet til bompengeinnkrevingen, men er en konsekvens av at prosjektene «delvis» må lånefinansieres, skriver Herfindal.
Da Varden traff Vikre ved Menstadbrua, hvor er av bommene skal komme, sveivet flere bilister ned ruten og ropte «nei til bomstasjoner».
– Jeg tror veldig få kommunepolitikere har satt seg grundig nok inn i hva de faktisk har vedtatt, sier Vikre og mener Bypakke Grenland har blitt hastekjørt mellom systemet.
LES OGSÅ:
– Innbyggerne i Grenland skal betale over 700-millioner kroner i rente og innkrevingskostnader for å ta inn bompenger på til sammen 1.5 milliarder. For å kreve inn bompengene vil dette koste rundt 200.000 kroner hver dag, sier Vikre, som er Frps fjerdekandidat til Stortinget og gruppeleder for partiet på fylkestinget.
Inn på bronseplass
En gjennomgang av driftskostnadene til samtlige av landets bomselskaper i 2011 viser at Grenland vil snike seg inn på en bronseplass over bomprosjekter med høyest innkrevingskostnader ut fra regnestykket til Vikre.– Det er kun bomselskapene i Oslo og Bergen som har høyere kostnader i kroner på innkreving. Dette er en høy sum i forhold til trafikk, uttaler Vikre.
– Vi bygger på at vi har en vedtatt bypakke. Vi jobber videre med planene ut fra det, sier samferdselssjef i Telemark, Bjørg Hilde Herfindal.
I dokumentene som ble lagt fram for kommunestyrene i Siljan, Skien, Porsgrunn og Bamble samt for Telemark fylkesting, var innkrevingskostnadene beregnet til 16 prosent.
Hun svarer Varden skriftlig, og skriver dette:
– Det vedtatte bomkonseptet med tidsdifferensierte takster har en beregnet innkrevingstid på 9,5 år. Rene innkrevingskostnader for dette bomkonseptet er på 410 mill i løpet av 9,5 år. Innkrevingskostnadene per år er 43 mill, som vil si 118.000 kroner pr. dag.
Må lånefinansieres
– Rentekostnadene er på 280 mill, som vil si at innkrevings- og rentekostnader er på 690 mill kroner, men renter er ikke innkrevingskostnader.– Rentekostnadene er altså ikke knyttet til bompengeinnkrevingen, men er en konsekvens av at prosjektene «delvis» må lånefinansieres, skriver Herfindal.
Da Varden traff Vikre ved Menstadbrua, hvor er av bommene skal komme, sveivet flere bilister ned ruten og ropte «nei til bomstasjoner».
– Jeg tror veldig få kommunepolitikere har satt seg grundig nok inn i hva de faktisk har vedtatt, sier Vikre og mener Bypakke Grenland har blitt hastekjørt mellom systemet.
LES OGSÅ:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar