Sverre Siljan har purret på en sikker løsning for adkomst til Movegen
flere ganger, men har fått til svar at planene er skrinlagt på grunn av
høye kostnader. Nå vil han fremme saken på nytt.
Foto: Haakon Wærstad
Flere foreldre i Bjørkedal nekter barna å sykle eller gå til skolen av frykt for den sterkt trafikkerte Movegen.
Det sier tidligere leder av velforeningen og BNp-politiker, Sverre Siljan, som
selv bor i Bjørkedal. Siljan mener planene om en løsning med rundkjøringer
på Movegen bør tas fram i lyset igjen.
– Da jeg var leder av velforeningen henvendte vi oss til kommunen med tanke på
en løsning, og fikk innsyn i planene som var den gang, sier Siljan.
Den skisserte løsningen innebar å koble vegen til Bergsbygda inn på
Bjørndalvegen med en rundkjøring, samt en rundkjøring på Movegen.
– Planene kom ikke til politisk behandling etter det jeg erindrer, og ble
stanset fordi det ble for dyrt. I ettertid har jeg også hørt argumentet om
usikkerhet om hvor avkjøringen fra nye E18 vil komme, sier Siljan.
Støtter butikkeier
Han vil nå fremme et forslag om å se på en løsning på nytt.
– Jeg har purret på dette to ganger tidligere, og fikk høre at det blir for
dyrt. Nå vil jeg fremme forslaget på nytt, sier Siljan.
Forrige fredag fortalte butikkeier Anders Hegna at krysset ved Statoil skremte
kunder fra å handle. Siljan støtter Hegnas beskrivelse.
– Meny er vår nærbutikk, og jeg må innrømme at jeg enkelte ganger kjører til
byen for å handle når det er mye trafikk på sommeren og i rushtiden, sier
Siljan.
Han har sett flere nestenulykker ved utkjøringen til Movegen.
Tar sjanser
– Den klassiske situasjonen er en eldre bilist som bruker litt tid på å komme
seg ut på vegen. Bilene bak begynner å tute, med det resultat at bilisten
foran tar sjanser. Det er også flere som blir lei av å vente, og tar en
«fransk» løsning, sier Siljan.
Han er også bekymret for sikkerheten til gående og syklende i området.
– Jeg har fått henvendelser fra flere foreldre som kvier seg for å la barna
sykle eller gå til Tveten skole, og heller velger å kjøre barna trygt fram,
sier Siljan.
Han synes ikke dette rimer med kommunens mål om at så mange som mulig skal
bruke sykkel eller gå.
– Vi må finne en løsning før det skjer en alvorlig ulykke her, sier Siljan.
Ønsker Movegen inn i bypakka
Sverre Siljan ønsker at det vurderes om en løsning for kryssene på Movegen kan
tas inn i Bypakke Grenland.
– Det var skuffelse i velforeningene i Bjørkedal og Oklungen da Movegen ikke
var på listen over tiltak, sier Siljan.
Han mener det fortsatt ikke er for sent å gjøre noe med det.
– Nå har PP-krysset kommet inn på listen over tiltak, noe jeg er glad for,
sier Siljan.
Han mener situasjonen på Vestsida kan sammenlignes med Movegen, og at det ikke
bare handler om å få trafikken til å flyte bedre.
– Det vil også føre til at flere i området vil gå og sykle, sier Siljan.
I kombinasjon med nye rundkjøringer foreslår Siljan å legge en
langtidsparkeringsplass på Moheim.
– Da kan beboerne i området sykle eller gå dit, og ta bussen videre til byen.
Med bussavganger hvert tiende minutt ville dette gjort det attraktivt, sier
Siljan.
Han fikk ideen til dette under en befaring i Malmø.
– Der sto det hundrevis av sykler parkert på et kollektivknutepunkt, sier
Siljan.
– Løsningen ble for dyr
Kommunalsjef for by- og kulturutvikling, Morten Næss, bekrefter at den
planlagte løsningen med rundkjøringer på Movegen ble skrinlagt på grunn av
prisen.
– Kommunen var med på en kostnadsberegning som viste at det ville komme på
rundt 60 millioner kroner. Det var det ikke penger til, sier Næss.
Han sier at det imidlertid foreligger en godkjent reguleringsplan for området
som inneholder rundkjøringer.
Han utelukker ikke at det er mulig å få Movegen inn i Porsgrunns andel av
Bypakke Grenland, slik Sverre Siljan ønsker.
– Det er helt opp til Porsgrunns politikere å avgjøre hvordan de bruker sin
andel av midlene, sier Næss.
– Kan pengene til en planlagt gangveg over elva omdisponeres?
– Dersom politikerne ønsker det, er det mulig, sier Næss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar