onsdag 14. august 2013

Foreldre frykter Movegen

...
Sverre Siljan har purret på en sikker løsning for adkomst til Movegen flere ganger, men har fått til svar at planene er skrinlagt på grunn av høye kostnader. Nå vil han fremme saken på nytt. Foto: Haakon Wærstad

Flere foreldre i Bjørkedal nekter barna å sykle eller gå til skolen av frykt for den sterkt trafikkerte Movegen.


Publisert 13.08.2013 kl 19:42 Oppdatert 14.08.2013 kl 13:53
 
Det sier tidligere leder av velforeningen og BNp-politiker, Sverre Siljan, som selv bor i Bjørkedal. Siljan mener planene om en løsning med rundkjøringer på Movegen bør tas fram i lyset igjen.
– Da jeg var leder av velforeningen henvendte vi oss til kommunen med tanke på en løsning, og fikk innsyn i planene som var den gang, sier Siljan.
Den skisserte løsningen innebar å koble vegen til Bergsbygda inn på Bjørndalvegen med en rundkjøring, samt en rundkjøring på Movegen.
– Planene kom ikke til politisk behandling etter det jeg erindrer, og ble stanset fordi det ble for dyrt. I ettertid har jeg også hørt argumentet om usikkerhet om hvor avkjøringen fra nye E18 vil komme, sier Siljan.

Støtter butikkeier

Han vil nå fremme et forslag om å se på en løsning på nytt.
– Jeg har purret på dette to ganger tidligere, og fikk høre at det blir for dyrt. Nå vil jeg fremme forslaget på nytt, sier Siljan.
Forrige fredag fortalte butikkeier Anders Hegna at krysset ved Statoil skremte kunder fra å handle. Siljan støtter Hegnas beskrivelse.
– Meny er vår nærbutikk, og jeg må innrømme at jeg enkelte ganger kjører til byen for å handle når det er mye trafikk på sommeren og i rushtiden, sier Siljan.
Han har sett flere nestenulykker ved utkjøringen til Movegen.

Tar sjanser

– Den klassiske situasjonen er en eldre bilist som bruker litt tid på å komme seg ut på vegen. Bilene bak begynner å tute, med det resultat at bilisten foran tar sjanser. Det er også flere som blir lei av å vente, og tar en «fransk» løsning, sier Siljan.
Han er også bekymret for sikkerheten til gående og syklende i området.
– Jeg har fått henvendelser fra flere foreldre som kvier seg for å la barna sykle eller gå til Tveten skole, og heller velger å kjøre barna trygt fram, sier Siljan.
Han synes ikke dette rimer med kommunens mål om at så mange som mulig skal bruke sykkel eller gå.
– Vi må finne en løsning før det skjer en alvorlig ulykke her, sier Siljan.

Ønsker Movegen inn i bypakka

Sverre Siljan ønsker at det vurderes om en løsning for kryssene på Movegen kan tas inn i Bypakke Grenland.
– Det var skuffelse i velforeningene i Bjørkedal og Oklungen da Movegen ikke var på listen over tiltak, sier Siljan.
Han mener det fortsatt ikke er for sent å gjøre noe med det.
– Nå har PP-krysset kommet inn på listen over tiltak, noe jeg er glad for, sier Siljan.
Han mener situasjonen på Vestsida kan sammenlignes med Movegen, og at det ikke bare handler om å få trafikken til å flyte bedre.
– Det vil også føre til at flere i området vil gå og sykle, sier Siljan.
I kombinasjon med nye rundkjøringer foreslår Siljan å legge en langtidsparkeringsplass på Moheim.
– Da kan beboerne i området sykle eller gå dit, og ta bussen videre til byen. Med bussavganger hvert tiende minutt ville dette gjort det attraktivt, sier Siljan.
Han fikk ideen til dette under en befaring i Malmø.
– Der sto det hundrevis av sykler parkert på et kollektivknutepunkt, sier Siljan.

– Løsningen ble for dyr

Kommunalsjef for by- og kulturutvikling, Morten Næss, bekrefter at den planlagte løsningen med rundkjøringer på Movegen ble skrinlagt på grunn av prisen.
– Kommunen var med på en kostnadsberegning som viste at det ville komme på rundt 60 millioner kroner. Det var det ikke penger til, sier Næss.
Han sier at det imidlertid foreligger en godkjent reguleringsplan for området som inneholder rundkjøringer.
Han utelukker ikke at det er mulig å få Movegen inn i Porsgrunns andel av Bypakke Grenland, slik Sverre Siljan ønsker.
– Det er helt opp til Porsgrunns politikere å avgjøre hvordan de bruker sin andel av midlene, sier Næss.
– Kan pengene til en planlagt gangveg over elva omdisponeres?
– Dersom politikerne ønsker det, er det mulig, sier Næss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar