Egentlig skulle den ligget nærmere sentrum, men da
T-banetunnelen plutselig raste sammen ved Valkyrien plass og etterlot
seg et stort hull, var det liten tvil om hvor stasjonen skulle ligge.
Foto: Oslo byarkiv.
Alle byer med en respektabel metro har en spøkelsesstasjon
Det skyldes ofte dårlig planlegging, eller som i Oslos tilfelle - et uhell.
Volvat og Valkyrien er de eneste stasjonene i Oslo som kan betraktes
som ekte spøkelsesstasjoner - etter definisjonen om at de skal være
nedlagte, men fortsatt noenlunde intakte.
Veggene kollapset
Det som til slutt ble til Valkyrie plass stasjon skulle egentlig ligge midt mellom Nationalteateret og Majorstuen da den ble planlagt på begynnelsen av 1900-tallet.– At stasjonen havnet der den gjorde, skyldtes en utrasing da man bygget tunnelen. Det er veldig mye dårlig grunn i området, og en dag kollapset veggene i byggegropa. Dermed hadde man plutselig plass til en stasjon, forteller Øystein Otto Grov, fagsjef for metro og trikk i Ruter.
Hele 800 kubikkmeter av gatepartiet raste ned i det som skulle bli den nye T-banetunnelen på Holmenkollbanen.
Offer for modernisering
Den direkte årsaken til nedleggelse av Volvat og Valkyrien var at plattformene ikke var lange nok da de vestlige T-baner ble bygget om fra forstadsbane med 2-vognstog til T-bane med strømskinne og 6-vognstog da dette ble innført på 90-tallet,.– Kostnaden ved å forlenge plattformene sto ikke i rimelig forhold til bruken av stasjonene og avstanden til nærmeste stasjon, forteller Grov.
Han presiserer at en del stasjoner har blitt nedlagt i årenes løp, men siden disse var stort sett var stasjoner på bakkeplan, er det ofte få spor etter dem i dag.
Heggeli, Sørbyhaugen, Husebybakken, Lysakerelven, Tjernsrud, Egne Hjem og Valler er imidlertid noen av dem.
– Det som går igjen er lite trafikk og kort avstand til nærmeste, og som nevnt praktiske eller kostnadsmessige problemer ved å utvide stasjonene til å ta imot lengre tog da dette ble innført. Ved å nedlegge stasjoner som ligger tett og er lite i bruk reduseres reisetiden for det store flertall av banens passasjerer, slik at nedleggelsen fører til netto tidsgevinst for alle brukerne sett under ett, mener Grov.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar