«Om vi ere jøder i religion hindrer det ikke at være nordmænd i nation»
Aftenposten 2014.04.20
Vi gjengir her et essay av Vibeke Kieding Banik, som er
historiker ved Universitetet i Oslo og gjesteforeleser ved Stanford
University/Europe Center. Hun skriver om hvordan jødene som kom til
Norge levde etter at jødeparagrafen ble oppheve
Synagogen i Bergstien i Oslo, ca 1918.
Den 17. mai 1914, på hundreårsdagen for Grunnlovens tilblivelse,
holdt en lokal kjøpmann dagens tale på Rjukan. Han må ha ansett
oppdraget som en stor ære, og store deler av talen gikk med til å
lovprise Henrik Wergeland. Ett utsagn røpet imidlertid at taleren hadde
en annen bakgrunn enn tilhørerne: Om vi ere jøder i religion hindrer det
ikke at være nordmænd i nation.
Kjøpmannen het Leib Levin, og
var en av de som ikke fikk «adgang til Riket» før i 1851, da Grunnlovens
paragraf 2, andre ledd, ble opphevet. På mange måter var Leib Levin en
personifisering av det som skulle komme til å utgjøre den jødiske
befolkningen i Norge fram til deportasjonene høsten 1942: de kom fra det
russiske tsarriket, drev stort sett med handelsrelatert virksomhet og
hadde bodd flere steder i Norge før de bosatte seg i Oslo eller
Trondheim. Og de var like opptatt av å være nordmenn som jøder – en
balansegang som til tider var både utfordrende og krevende.
Fra shtetl til storby
Siden
jødene fikk såpass sent adgang til Norge, kom det store flertallet av
det som ble den jødiske befolkningen i Norge altså fra Øst-Europa. Det
gjorde at den norsk-jødiske befolkningen skilte seg ut både fra resten
av Skandinavia og resten av Vest-Europa ved at det var langt mer
ensartet gruppe. De som kom til Norge reiste fra et område hvor det
fantes omfattende restriksjoner på hvor jøder kunne bo og hva de kunne
arbeide med. Mange var fattige og hadde minimalt med utdanning.
Stedvis
var det også store trusler om langvarig militærtjeneste og pogromer, og
redslene for dette var en tilstedeværende faktor i manges liv. Samtidig
reiste de fra et tradisjonelt jødisk liv hvor en moderniseringsprosess
var på gang: en gradvis sekularisering av individer og det jødiske
samfunnet som helhet var et faktum, med det resultat at mange jøder
engasjerte seg i storsamfunnet på en helt annen måte enn tidligere.
Resultatet
ble en betydelig svekkelse av rabbinernes tradisjonelle autoritet og på
sikt en redefinering av jødisk tradisjon og kultur. I samtiden ble
dette ofte omtalt som assimilasjonstendenser, en frykt for at det
jødiske livet skulle forsvinne eller bli sterkt tilpasset storsamfunnets
normer og kultur på bekostning av det som ble oppfattet som jødiskhet.
Summen
av myndighetenes behandling, omveltningene, sammen med nye, raskere og
billigere transportmuligheter, var en storstilt utvandring. Over to
millioner jøder emigrerte til Vest-Europa og USA.
Jødisk liv i Norge
Fra
1880-tallet ankom en liten andel av disse til Norge. Mens en del slo
seg ned i Trondheim, bosatte den store majoriteten seg i Oslo. En del av
disse hadde hatt opphold i Sverige tidligere, slik som Leib Levins
kone, Henriette Kranzdorff. Hovedstaden var på den tiden en by i
utvikling og vekst. I Øst-Europa hadde jødene ofte drevet med handel og
håndverksvirksomhet, og etter som industrialiseringen fikk feste, også
innen fabrikkvirksomhet. Dette var en type kunnskap og erfaring som
hovedstaden etterspurte.
Leib Levin hadde bodd i flere andre
norske byer før han bosatte seg for godt i Oslo. Han var en av de som
sto i bresjen for et mer organisert jødisk liv i hovedstaden, og i 1892
ble den første jødiske forsamlingen dannet. Året etter fikk den navnet
Det Mosaiske Trossamfund, og menigheten eksisterer fortsatt i dag.
Menigheten i Trondheim ble stiftet i 1905. Selv om antallet jødiske
innbyggere i Norge aldri kom til å overstige drøye 2000 personer før
andre verdenskrig, etablerte de både sosiale, kulturelle og religiøse
foreninger og menigheter.
En hjelpeforening tok seg av fattige
trosfeller, som det tidvis var en god del av, enten økonomisk eller ved å
sende utslitte mødre på ferieopphold på landet. Dette var en del av en
jødisk skikk med å gjøre gode gjerninger, en mitzvah, men det å holde
jøder vekk fra fattigvesenet kan også ha vært viktig, slik at jødene
ikke skulle beskyldes for å «ligge samfunnet til byrde».
Det
fantes også kulturelle foreninger. De to lengstlevende er Jødisk
Ungdomsforening og Mosaisk Kvinneforening, sistnevnte skiftet senere
navn til Women’s International Zionist Organisation (WIZO).
Ungdomsforeningen i Oslo ble dannet allerede i 1909, og møtene inneholdt
alt fra diskusjoner og foredrag om jødisk-relaterte temaer, til dans og
underholdning. De drev også hjelpevirksomhet, og tidvis hadde
foreningen også sports- og teatergrupper. Der ble det konkurrert i
langrenn og friidrett og satt opp forestillinger som Den jødiske kong
Lear – mange på jiddisk. Men like viktig som det sosiale, var den
bakenforliggende tanken om at foreningen kunne bidra til at de unge fant
seg en jødisk ektefelle.
En handlende folkegruppe
I dagens
diskusjoner om minoriteters integrasjon blir deltakelse i arbeidslivet
framholdt som et viktig mål. De innvandrende jødene for hundre år siden
hadde ikke dagens velferdsstat i ryggen, og Leib Levin var en av svært
mange jøder i Norge som skapte sin egen arbeidsplass ved å etablere
forretninger der han bodde. Fram til andre verdenskrig jobbet mange med
handelsvirksomhet. Dette var også en internasjonal trend, men
konsentrasjonen i Norge var langt høyere enn det som var vanlig blant
jøder i storbyer.
Ved å være sin egen arbeidsgiver, kunne man unngå eventuelle antijødiske holdninger i storsamfunnet.
Menn
begynte ofte som omførselshandlere, før de etter hvert etablerte en
egen butikk, gjerne innen manufaktur og konfeksjon. Ikke sjeldent hjalp
koner og barn til av nødvendighet, slik at foretakene i realiteten var
en familiebedrift. Mange forble i detaljistvirksomhet i hele sitt
arbeidsliv, men en del ble også agenter og grossister. En gruppe jøder
kom til landet som spesialister. De ble rekruttert av lokale
tobakksfabrikkanter på grunn av sin kunnskap om framstilling av tobakk i
Litauen. En av disse, Moritz Glott, startet etter hvert sin egen
tobakksfabrikk, og han ble en arbeidsgiver for flere av Oslos jødiske
befolkning.
Blant de som vokste opp i Norge, var det en økende
andel som tok en akademisk utdanning, og særlig innen medisin og jus.
Det er også et påfallende trekk at dersom en gift kvinne måtte ta seg
lønnet arbeid, startet hun også ofte sin egen forretning. Mens kvinnelig
entreprenørskap var et trekk ved næringslivet i Kristiania i
mellomkrigstiden, er det også sannsynlig at de jødiske kvinnene trakk på
erfaring fra Øst-Europa, hvor det ikke var uvanlig at jødiske kvinner
arbeidet med handel og håndverk. Likeså er det sannsynlig at ønsket om å
være sin egen herre i arbeidslivet stammet fra et behov om å kunne
opprettholde et jødisk liv og utføre sine plikter som husmor.
Samtidig
er det ingen tvil om at man ved å være egen arbeidsgiver kunne unngå
eventuelle antijødiske holdninger i storsamfunnet. Likevel hadde mange,
ikke minst ugifte kvinner, ikke-jødisk arbeidsgivere. Det at så mange av
jødene i en del av sitt arbeidsliv jobbet sammen med ikke-jøder bidro
til en inkludering i storsamfunnet. Arbeidsplassen ble et sted for
læring på mange plan: språk, kultur, verdier og væremåte. Men selv for
de som drev for seg selv, og som man kunne anta var mer isolerte, virket
arbeidslivet inkluderende. For mange av de jødiskeide forretningene var
lokalt baserte, med kunder fra nabolaget og ikke-jødiske leverandører.
Majoritet og minoritet.
I
motsetning til den norske stats behandling av romfolket, de reisende og
samene, har jødene, etter at de fikk adgang i 1851, stort sett ikke
blitt utsatt for juridisk diskriminering. Snarere kan en si at deres
adgang var en årsak til at deler av lovgivningen som gjaldt dissentere,
for eksempel vedrørende edsavleggelse, ble endret. Deres religiøse
overbevisning ble også respektert blant annet i skolesammenheng, hvor
jødiske barn, ikke sjeldent til misunnelse for de ikke-jødiske, ble
fritatt for kristendomsundervisning. Slike løsninger kom gjerne til i
forhandling mellom menigheten og de aktuelle myndighetene, og ble
sjeldent omtalt i offentligheten. I motsetning til mange andre land, for
eksempel USA, eksisterte det ikke formelle eller uformelle etniske
kvoter for opptak til læresteder. Siden det ikke fantes en jødisk
grunnskole i Norge, ble skolen et viktig møtepunkt mellom majoritet og
minoritet, og et sted hvor jødene lærte om livet i Norge.
Samtidig
var Norge et etnisk og religiøst svært homogent land, relativt uvant
med innvandrere fra andre steder enn Nord-Europa. Holdningene til den
jødiske minoriteten var ambivalent. Diskusjonene i forkant av forbudet
mot jødisk rituell slakting i 1930 viste at den offentlige toleransen
ovenfor en etnisk og religiøs minoritet ikke var særlig høy.
Bondepartiets Jens Hundseids uttalte blant annet i en stortingsdebatt at
«vi har ikke invitert jødene hit til landet, og vi har ingen
forpliktelser til å skaffe jødene dyr til deres religiøse orgier».
Nesten åtti år etter at jødene fikk adgang til Norge var det fortsatt
personer som anså jødene som uvelkomne inntrengere. Hundseid delte disse
holdningene med store deler av bondebevegelsen. "Vi har ingen
forpliktelser til å skaffe jødene dyr til deres religiøse orgier,"
uttalte Bondepartiets Jens Hundseid.
Utsagnet ble stående
uimotsagt, noe som illustrerer at nordmenns evne til å gjenkjenne
antisemittiske utsagn og holdninger, og dermed ta til motmæle, var
dårlig utviklet i samtiden. Forbudet, som for mange tilhengere oppriktig
var ment som et hensyn til dyrenes beste, gjorde det dermed vanskelig å
overholde jødiske spiseregler. Det at jødene ikke fikk dispensasjon,
viser samtidig det at det eksisterte et klart hierarki, hvor det som ble
oppfattet som «norske» sto langt over «ikke-norske» verdier og
tradisjoner. Det viser også at myndighetene ikke ville ta konsekvensene
av at landet nå hadde fått en befolkningsandel med en annen tro og andre
tradisjoner. Det Mosaiske Trossamfundet betegnet det selv som et brudd
på retten til fri religionsutøvelse.
Videre har kriminologen Per
Ole Johansens analyse av statsborgerskapssøknader med all tydelighet
vist at jødene hadde langt vanskeligere for å bli norske statsborgere
enn andre befolkningsgrupper. Leib Levin hadde bodd i Norge i elleve år
da han ble norsk statsborger i 1889, seks år mer enn det formelle
kravet. Det var ikke uvanlig at en jøde måtte ha en botid på 20 år før
søknaden ble innvilget. Det er tydelig at personlige antipatier både hos
det lokale politikammeret som skulle anbefale søknaden, og i
statsbyråkratiet hvor den ble avgjort, spilte en avgjørende rolle for om
søknaden ble innvilget. Blant annet ble det uttrykt en frykt for at
dersom en jøde fikk innvilget statsborgerskap, ville det skape presedens
for jøder mer generelt – man var redd for en «jødeinvasjon».
Det
at jødene ofte kom fra russiske områder ble også holdt mot dem, og
etter den russiske revolusjonen ble det uttrykt frykt for at jødene, da
gjerne omtalt som «bolsjevikjøder», var kommunister eller spioner for
det nye regimet i Sovjet.
En lav profil
De antijødiske
ytringene og holdningene var del av det som kan betegnes som en latent
antisemittisme som preget det norske samfunnet før andre verdenskrig. De
som drev med handelsvirksomhet merket det tidvis også i dagliglivet, og
innen deler av handelsstanden ble «handelsjøden» et begrep som betegnet
en som drev ulovlig og illojalt uavhengig av etnisk opphav. Men selv
om de måtte trå varsomt i forhold til omgivelsene, er det viktig å
understreke at jødiske kjøpmenn aldri ble ekskludert fra organisasjoner
som ivaretok kjøpmennenes interesser, diskriminert av de som leide ut
forretningslokaler eller ved annen næringslivsdeltakelse. Og de mange
jødene som jobbet for ikke-jødiske arbeidsgivere viser at etnisitet ikke
ekskluderte fra arbeidsmarkedet.
Representanter fra den eldre
generasjonen bekymret seg over at de unge var på vei vekk fra
jødedommen. Høyst sannsynlig fantes det ingen bevisste
integrasjonsstrategier blant de norske jødene, bortsett fra at de ønsket
å holde en lav offentlig profil for å unngå jødehat. Ellers, som blant
minoriteter generelt, så de nok hva som var vektlagt i
majoritetssamfunnet, og forsøkte å få til en balansegang mellom det å
være jødisk og å tilpasse seg storsamfunnet. Dette illustreres godt i
historien om Israel Krupp, en ung jødisk fotballspiller som skulle
spille en turnering med sitt lag i Danmark under den jødiske
påskefeiringen. Dette er en høytid med særskilte matregler, og
kompromisset ble at han spilte kampene, men at han ikke trente og at han
brakte med seg egen mat.
I dette tilfellet reagerte de
ikke-jødiske omgivelsene med respekt, og han ble karakterisert som en
gutt med en viljestyrke og karakter det skulle letes lenge etter blant
datidens ungdom generelt. Idrettsdeltakelse mer generelt var en viktig
integrasjonsstrategi fra jødisk side. Datidens tidsskrifter refererer
konkurranser jødene i mellom i både langrenn og skihopp – for begge
kjønn! – kunnskap de utvilsomt ikke hadde med seg fra Øst-Europa. Men
mange, slik som Israel Krupp, var like gjerne medlemmer i lokale
idrettsforeninger, og Krupp spilte også på det norske landslaget.
Redselen for assimilasjon
Det
er lett å tenke seg at det lave antallet jøder og de ambivalente
holdningene i storsamfunnet førte til at jødene bevisst eller ubevisst
ble presset til, eller følte seg presset til, å bli mer «norske» enn de
egentlig ønsket. Samtidig måtte de forholde seg til at de faktisk bodde i
Norge, det å reise tilbake til Øst-Europa, eller migrere videre, var
sjelden et alternativ. Det å holde forretningene åpne på sabbaten, som
de fleste så seg nødt til fordi reglene for søndagsstengte butikker ble
praktisert strengt, er ett eksempel på tilpasning. Et annet er vanskene
som oppsto med hensyn til å overholde spisereglene da jødisk rituell
slakting ble forbudt.
I etterkant kan vi se at redselen for
assimilasjon syntes overdrevet, og jødene i Norge var langt mer
tradisjonelle og religiøse enn i de fleste andre vest-europeiske land.
Men i samtiden føltes frykten reell, og den er forståelig når vi har i
bakhodet at en del av jødene kom fra et Øst-Europa hvor de hadde levd et
tradisjonelt liv i flere århundrer. Mange av diskusjonene og
foredragene i ungdomsforeningen dreide seg om redselen for en oppløsning
av det jødiske miljøet, og særlig var ekteskap med ikke-jøder ansett
som en trussel. Selv om slike ekteskap var relativt uvanlig i Norge før
andre verdenskrig, var de ansett som raskeste veien til jødenes
undergang, både fordi man antok at de som giftet seg med ikke-jøder
ville konvertere og fordi deres avkom heller ikke ville bli jødiske.
Fordi antallet jøder i Norge var så lite, var trusselen ekstra prekær,
og ekteskapsinngåelse var grunn nok til å bli ekskludert
fra
ungdomsforeningen og noen ganger også fra det jødiske miljøet mer
generelt. Det var kvinnene som tok hånd om den jødiske opplæringen av
barn, Samtidig som de hadde en viss anelse om hvordan de ikke ville
være, er det klart at det fantes ulike meninger om hva jødiskhet
egentlig dreide seg om, en debatt som eksisterte blant jøder generelt i
Europa på samme tid. Representanter fra den eldre generasjonen bekymret
seg over at de unge var på vei vekk fra jødedommen og Toraens lære, både
på grunn av dårlig opplæring hjemmefra og i menighetene. Det ble også
tidvis klaget på dårlig oppmøte på gudstjenestene, men samtidig var det
kostbart – og frivillig – å være medlem. Videre var det vanskelig å få
religiøse tjenestemenn til å bli i landet over lengre tid, slik at en
systematisk opplæring av både barn og voksne var utfordrende.
De
yngre kunne saktens si seg enig i at assimilasjon var en trussel som
måtte bekjempes, men foreslo ofte opplysning i form av kurs, foredrag,
bøker og pamfletter som tiltak. Organisasjonsvirksomhet, som
ungdomsforeningen, var et annet svar. For dem var en jødisk tilhørighet
like mye kultur og tradisjon, som religion. Således var de en del av
både det stadig mer sekulære Norge, enten man var jøde eller kristen. En
del ble også sionister, og så på et framtidig jødisk land som en
kulturell inspirasjon og en måte å opprettholde jødisk identitet på.
Samtidig var det de aller færreste som vurderte å emigrere, og enda
færre som faktisk flyttet til det daværende Palestina for godt. Å være
sionist innebar i all hovedsak en økonomisk støtte til et eget jødisk
land i en uviss framtid.
Kvinnene hadde en spesiell rolle i
formidling av jødisk liv og lære. Foruten religiøs opplæring i
menighetene, var det de som tok hånd om den jødiske opplæringen av
barna. I nekrologer og omtaler ved runde fødselsdager er det slående, om
enn ikke overraskende, hvordan jødiske kvinner primært blir vektlagt
som oppofrende mødre og pliktoppfyllende hustruer som «står ved siden av
sin mann på en verdig måte», og som hjertegode kvinner med et åpent
hjem for alle jøder. De som hadde tid og penger bidro også ved
foreningsarbeid i kvinneforeningen. Denne drev også med utstrakt
veldedighetsarbeid for fattige, ikke minst fordi de ville holde
Israelsmisjonen, som ønsket å konvertere jøder til kristendommen, borte
fra de som kunne tenkes å la seg påvirke til konvertering på grunn av
økonomisk hjelp.
En vellykket integrasjon
Innvandring har en
lengre historie i Norge enn det som ofte blir antatt i dagens
innvandringsdebatter. Den jødiske innvandringen kan vise oss hvordan en
gruppe som i sin samtid ble oppfattet som fremmede, delvis uønsket og
annerledes både religiøst og kulturelt, og som utfordret norsk væremåte
og tradisjoner, likevel greide å finne det vi i dag anser som en
naturlig og rettmessig plass i samfunnet. I dag blir jødenes integrasjon
karakterisert som vellykket, og nye grupper står overfor noen av de
samme utfordringene. Framtiden vil vise om vi kan trekke de samme
konklusjonene, men jødenes historie gir grunn til optimisme.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar