Denne Volvo PV-en har kun gått 44 000 km på 57 år! Foto: Faksimile fra finn.no
Volvo PV 444:
Josteins gamle og unike Volvo ble revet bort
Den hadde bare gått 44.000 kilometer på 57 år!
Og det er nok i stor grad bilen du ser på disse bildene som er årsaken til at Volvo er så store og kjente som det de er.
Det var nemlig på mange måter Volvo PV som la grunnlaget for Volvo slik vi kjenner merket i dag. Som uvanlig solide og driftssikre, med enkel mekanikk. PV var også kjent for å være både romslig
og komfortabel etter datidens standard.
Unik Volvo PV skiftet eier
Det var også denne modellen som i veldig stor grad fikk grannefolket i øst på hjul. Sammen med Saab selvfølgelig.Volvo PV-en som Jostein fra Ølen i Hordaland nettopp solgte er da også så smått unik.
Den har faktisk ikke gått mer enn 44.000 kilometer - på 57 år! Den skal være helt original, 100 prosent rustfri og ser svært pen ut både utvendig og innvendig.
Vi håper den nye eieren tar vel vare på den. Samtidig som vi så klart gratulerer så mye med nyervervelsen!
Se hele annonsen her
Vi tror rett og slett man skal slite med å finne et like fint, urestaurert eksemplar, så kjøperen gjorde trolig klokt i å slå til nå.
Disse bilene levde jo ofte et hardt liv. Sin robusthet til tross – det finnes grenser for hvor mye selv en Volvo PV tåler. Dessuten har også «kong rust» sørget for å sende en anselig mengde biler over til de evige jaktmarker.
Jomfrubryster
Akkurat denne bilen er en 1957-årsmodell og kalles 444 – det er siste modell av det vi kan kalle ur-PV-en, og har den karakteristiske todelte frontruten og de like særegne baklyktene som fikk tilnavnet jomfrubryster. De er unike for 1957- og 1958-modellen av 444.Motoren er en B16 – altså en 1,6-liter på anstendige (etter datiden) 60 hk, og girkassen er tretrinns.
Midt i 1958 kom neste generasjon som på Volvo-språket heter 544. Den hadde hel frontrute, større bakrute, andre baklamper og ikke minst nytt dashbord. Til tross for at den nyere Volvo Amazon ble produsert parallelt, hang PV med helt til 1965.
Les også: Volvo Duett: Starten på stasjonsvogneventyret
Noen gjorde et kupp!
Volvo PV ble vist første gang 1. september 1944 i Kungliga tennishallen i Stockholm. Den falt i smak og mange kontrakter ble skrevet. Men kundene måtte vente. Lenge!Produksjonen kom nemlig ikke i gang før i 1946, og de første bilene ble levert i februar 1947.
Da hadde allerede folk blitt lei og mistet troen på hele prosjektet og solgt kontraktene sine til nesten «gi-bort»-pris. Det gjorde at de som hadde kjøpt disse kontraktene fikk svært billige – rett og slett gjorde kupp – på PV når den endelig ble satt i produksjon.
Totalt ble det produsert i 196.005 eksemplarer av PV 444.
Les også: Volvo PV: Jo da – biler kan også feire Lucia
Populær - også i utlandet
Volvo PV har for lengst blitt en skikkelig klassiker både her på berget og ikke minst hjemme i Sverige så klart. Men også tyskere og nederlendere er veldig glade i «pukkelrygg-Volvoen», som de kaller den.Heter man Jostein og selger Volvo PV, så er ikke adjektiver og store bokstaver det som preger annonseteksten, Men han lot bildene tale for seg. Det var sikkert smart.
Desuten kunne man jo ringe. Folk som selger gammel Volvo PV er alltid hyggelige. Uten unntak!
Vi er glade for at Jostein fant en ny eier til denne flotte PV-en slik at den også i fremtiden kan pryde norske landevier. Til glede både for ny eier og de som møter den flotte PV-en i trafikken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar