tirsdag 1. oktober 2013

Bypakke Nei Takk

PÅ BRUA: En bom blir plassert ved Breviksbrua. Bilistene betaler når de kjører fra Bamble til Porsgrunn og ikke tilbake. Foto: Per-Åge Eriksen (Foto: Per-Åge Eriksen)

To nye bommer

Bamblingene slipper ikke unna bompenger hvis de vil besøke de andre grenlandskommunene.
I stedet for 17 bomstasjoner i Grenland, blir det nå 16 som en del av Bypakke Grenland.
De tre planlagte bommene i Bamble blir til to som flyttes over kommunegrensa til Porsgrunn og Bamble.

Mellom Svanvik og Vold

En av bommene blir plassert rett over kommunegrensen til Porsgrunn på den andre siden av Breviksbrua. Mellom brua og avkjøringen til Korvetten vil den nye målestasjonen komme.
Den andre bommen blir flyttet over kommunegrensa til Skien, et sted mellom Svanvik og Vold. Akkurat hvor blir avklart senere.
Dermed er det ikke mulig å unngå bommer om bamblingene vil besøke nabokommunen.

– Ikke forsinket

Etter at Bamble trakk seg ut fra Bypakke Grenland-samarbeidet har veivesenet jobbet med alternative løsninger i samarbeid med fylkeskommunen og Vegdirektoratet.
Blant annet må de foreta nye trafikkberegninger ved de nye bompasseringene.
I løpet av høsten skal det utarbeides en proposisjon som Stortinget skal ta stilling til våren 2014.
– Det er ingenting som tyder på at vi er forsinket i forhold til tidsfristen, sier Preede.

Foran Nedre Glomma

Bypakke Grenland er under utarbeidelse nokså samtidig med et stort bypakke-prosjekt i Nedre Glomma-regionen ved Sarpsborg og Fredriksstad.
Etter å ha ligget litt bak, ligger Grenland nå litt foran i framdriften av bypakka.
– Vi har jobbet veldig raskt, kommenterer Preede. Nå er bypakka forankret i alle de politiske fora som trengs, bortsett fra Bamble som er ute.
I Grenland vil det koste 20 kroner i rushtiden og 14 kroner utenom for personbiler uten bombrikke. I Nedre Glomma er det foreslått en takst på henholdsvis 32 og 23 kroner.

Bypakka

Totalt skal det investeres 2,5 milliarder kroner i Bypakke Grenland. De forskjellige prosjektene omfatter vei, buss, gang/sykkel, trafikksikkerhet og bymiljø.
Arbeidet med Rv 36 Skyggestein- Skjelbredstrand og fv 32 Lilleelvkrysset kan startes i perioden 2014 – 2017. De øvrige prosjektene er det antatt en gjennomføringsperiode på 10 år fra 2015.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar