Kommunen trenger ikke reise på nye studieturer for å undersøke det rare
fenomenet Shared space. Torget i Brevik er et godt eksempel.
Foto: Vivi Sævik
– På Fisketorget deler vi plassen
– Shared space? Det har vi jo hatt i Brevik i alle år, både på Fisketorget og
Øvre Torg, sier breviksfolk og ønsker Porsgrunn velkommen etter.
Publisert 25.10.2013 kl 19:12
Oppdatert 25.10.2013 kl 19:12
Kommunen trenger ikke pakke koffertene og dra på nye dyre studieturer til
Sverige og andre foregangsland på kontinentet. Det holder å ta bussen til
Brevik.
Ikke noe nytt
– Begrepet Shared space er ikke helt nytt i Porsgrunn. Vi har allerede noe som
likner på torget i Brevik og vi har en god start på Rådhusplassen i
Porsgrunn, sier landskapsarkitekt Siv Wiersdalen.
Politikerne fikk forrige uke presentert Shared space fra de nye Down
Town-eierne, og oppfattet det som nytt og unikt. På torget i Brevik går
livet sin vante gang. Der har de blandet ulike trafikkgrupper etter Shared
space-prinsippet i mange år, men det er ingen som har brukt et så flott og
moderne navn på det.
Fungerer godt
– Fisketorget i Brevik er ganske utforma som Shared space, om ikke fullt ut.
Men det fungerer veldig godt, sier Marie Planting, arealplanlegger i Skien
kommune og bosatt i Brevik.
Hun kjenner godt Shared space-tankegangen som går ut på å skape mye
hyggeligere byrom, på myke trafikanters premisser.
– Dette har mye å gjøre med bevegelsesmønster på tvers. Det må være balanse
mellom biler og myke trafikanter, sier Planting.
På Fisketorget har det ikke vært noen egen sektorplanlegging med asfalt og
kanter spesielt for biler. På Franklintorget er det helt andre utfordringer
med mange flere kjøretøyer på tungt trafikkerte veger, og følgelig en helt
annen balanse.
– Vi har en del områder i Norge som i praksis er Shared space, det blir bare
ikke kalt for det, sier seksjonsleder i konsulentfirmaet Rambøll, Grethe
Myrberg.
Det var hun som i 2008 laget Shared space-rapporten som i forrige uke ble vist
fram for politikerne i Porsgrunn.
– Vi har ikke hatt noe med det konkrete prosjektet på Franklintorget å gjøre.
Vår rapport er generell, laget på bestilling fra Vegdirektoratet og den er
offentlig tilgjengelig, sier hun.
Også Myrberg understreker at det er viktig med god balanse mellom
biltrafikkmengden og de myke trafikantene.
Trenger et 17. maitog
– Dette er et viktig premiss som må være på plass. Man må gå spesifikt inn i
hvert enkelt prosjekt og gjøre grundige analyser. Det finnes ikke noe
fasitsvar, sier Myrberg.
Siv Wiersdalen minner om at det stort sett bare er på fin sommerstid at det er
mange myke trafikanter på Franklintorget. I rundkjøringen ved Down Town går
det 14.000 kjøretøyer i døgnet. Mange av disse må kjøre en annen vei om
blandingsløsningen skal kunne fungere.
– For å veie opp mot 14.000 kjøretøyer trengs det er helt 17. maitog, sier
Wiersdalen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar