mandag 28. oktober 2013

Brevik

...
Kommunen trenger ikke reise på nye studieturer for å undersøke det rare fenomenet Shared space. Torget i Brevik er et godt eksempel. Foto: Vivi Sævik

– På Fisketorget deler vi plassen

– Shared space? Det har vi jo hatt i Brevik i alle år, både på Fisketorget og Øvre Torg, sier breviksfolk og ønsker Porsgrunn velkommen etter.
Publisert 25.10.2013 kl 19:12 Oppdatert 25.10.2013 kl 19:12

...
- På Fisketorget har det ikke vært noen sektorplanlegging spesielt for biler, men det fungerer godt likevel, sier arealplanlegger Marie Planting. Foto: Tom B. Hansen

LES OGSÅ

Se på bildet som er tatt i sommer: Der sitter folk på benker ved bryggekanten, bilene står parkert rundt omkring, du kan spise og ta en kald øl på uterestauranten på hjørnet, gå på isbar og handle i boder og nærbutikk. Innimellom kommer bussen gjennom det veldig trange Dahlins hjørne, som automatisk sørger for at farten settes ned.
Kommunen trenger ikke pakke koffertene og dra på nye dyre studieturer til Sverige og andre foregangsland på kontinentet. Det holder å ta bussen til Brevik.

Ikke noe nytt

– Begrepet Shared space er ikke helt nytt i Porsgrunn. Vi har allerede noe som likner på torget i Brevik og vi har en god start på Rådhusplassen i Porsgrunn, sier landskapsarkitekt Siv Wiersdalen.
Politikerne fikk forrige uke presentert Shared space fra de nye Down Town-eierne, og oppfattet det som nytt og unikt. På torget i Brevik går livet sin vante gang. Der har de blandet ulike trafikkgrupper etter Shared space-prinsippet i mange år, men det er ingen som har brukt et så flott og moderne navn på det.

Fungerer godt

– Fisketorget i Brevik er ganske utforma som Shared space, om ikke fullt ut. Men det fungerer veldig godt, sier Marie Planting, arealplanlegger i Skien kommune og bosatt i Brevik.
Hun kjenner godt Shared space-tankegangen som går ut på å skape mye hyggeligere byrom, på myke trafikanters premisser.
– Dette har mye å gjøre med bevegelsesmønster på tvers. Det må være balanse mellom biler og myke trafikanter, sier Planting.
På Fisketorget har det ikke vært noen egen sektorplanlegging med asfalt og kanter spesielt for biler. På Franklintorget er det helt andre utfordringer med mange flere kjøretøyer på tungt trafikkerte veger, og følgelig en helt annen balanse.
– Vi har en del områder i Norge som i praksis er Shared space, det blir bare ikke kalt for det, sier seksjonsleder i konsulentfirmaet Rambøll, Grethe Myrberg.
Det var hun som i 2008 laget Shared space-rapporten som i forrige uke ble vist fram for politikerne i Porsgrunn.
– Vi har ikke hatt noe med det konkrete prosjektet på Franklintorget å gjøre. Vår rapport er generell, laget på bestilling fra Vegdirektoratet og den er offentlig tilgjengelig, sier hun.
Også Myrberg understreker at det er viktig med god balanse mellom biltrafikkmengden og de myke trafikantene.

Trenger et 17. maitog

– Dette er et viktig premiss som må være på plass. Man må gå spesifikt inn i hvert enkelt prosjekt og gjøre grundige analyser. Det finnes ikke noe fasitsvar, sier Myrberg.
Siv Wiersdalen minner om at det stort sett bare er på fin sommerstid at det er mange myke trafikanter på Franklintorget. I rundkjøringen ved Down Town går det 14.000 kjøretøyer i døgnet. Mange av disse må kjøre en annen vei om blandingsløsningen skal kunne fungere.
– For å veie opp mot 14.000 kjøretøyer trengs det er helt 17. maitog, sier Wiersdalen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar