Opel har hatt noe tøffe år - men nå skal det satses som aldri før.
Slik skal de få fart på salget igjen
Opel skal nå gamle høyder - kommer med 27 nye modeller på få år.
Folkebil
De solgte jevnt og trutt. Biler som Kadett, Ascona og Rekord var et svært vanlig syn på norske veier. Innimellom var det fargeklatter som Manta og Commodore også - ispedd en og annen Opel Blitz lastebil.Utenfor hvert lokale samvirkelag stod alltid minst to-tre eksemplarer av arten.
Ford var liksom hovedkonkurrent nummer én, og de fulgte hverandre som skygger både på salgsstatistikken og modelltilbudet. Tenk bare på Kadett / Escort, Ascona / Taunus og Manta / Capri - for å nevne noen.
Så stoppet det...
Så skjedde det noe. Noe som få - om noen - kan forklare. Salget bremset opp på 90-tallet for Opels del. Ikke bare for en kort periode. Fortsatt har det ikke løftet seg igjen, faktisk.
Mange har klødd seg i sine kloke hoder og forsøkt å finne ut hvorfor. Men svar og analyser har vært like diffuse som salgstallene og markedsandelene.
Noen
mener General Motors bør kvitte seg med Opel, slik de var nær ved å
gjøre for fire år siden, den gang finanskrisen skapte store problemer
for GM.
Overlevde med ett nødskrik
Selskapet overlevde av én eneste grunn, og det var takket være store mengder statlige penger.
Etter å ha lagt ut Opel for salg, valgte så GM plutselig å trekke salget i tolvte time og heller satse på den tyske bilprodusenten.
Siden har det gått greit med GM, men ikke fullt så greit for Opel.
Opels
problem befinner seg slett ikke i bilene. Modellprogrammet har aldri
vært bedre. Bilene har aldri vært bedre, og de virker også fornuftig
priset. Likevel står ikke Opel på folks handleliste når nytt
transportmiddel skal kjøpes.
DRIVE 2022
Nå har Opel brettet opp ermene og skal ta et skikkelig skippertak for å komme tilbake. De har laget en strategi som heter DRIVE 2022.
– Vi har allerede gjort forberedelser for å implementere planen steg for steg. Vi har full støtte fra vårt moderselskapet General Motors, sier Dr. Karl-Thomas Neumann, styreformann i Adam Opel AG i en pressemelding.
– Markedsandeler og vekstmål er prioritert. Frem til 2022, planlegger
Opel å øke sin markedsandel i Tyskland fra 7,2 til 10 prosent. I Europa
(inkludert Russland og Tyrkia), ønsker selskapet å øke sin markedsandel
fra dagens 5,8 til 8 prosent.
– I 2022 er Opels mål å være nummer to i det europeiske personbilmarkedet sammen med sitt britiske søstermerke, Vauxhall.
27 nye modeller!
Nye modeller må komme i raskt tempo for at dette skal være realistisk. Går alt etter planen så kommer totalt 27 nye modeller og 17 nye motorer mellom 2014 og 2018. Det er mye!
– Et annet strategisk satsingsområde er styrking av Opels image. Bilene skal appellere mer til følelsene og stå som en trygg, tysk og sterk merkevare, forklarer Neumann videre.
Opel forventer at 2014 vil være et
utfordrende år. På den ene siden fortsetter selskapet å forbedre sin
operative virksomhet. På den annen side vil engangskostnader som for
eksempel nedleggelse av fabrikken i Bochum og ugunstige valutaer sette
press på inntjeningen.
Skal bli lønnsomme - snart...
Opel
har planer om å bli lønnsomme innen utgangen av tiåret, takket være en
rekke tiltak, blant annet lavere produkt- og strukturkostnader, bedre
kapasitetsutnyttelse av fabrikkene, høyere salgsinntekter og forbedret
merkeprofil.
Så gjenstår det å se om de lykkes med de ambisiøse målene om å komme tilbake som en av de virkelig store.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar